EESTI 2009

21.5 To                               Herätys 4.30, Vesa ja Raija saapuivat hakemaan 5.30, ajo Helsinkiin sumuisessa säässä. Nordlandia laiva lähti Länsisatamasta 8.00, sumu oli todella sakeaa. Avomerellä sumu hälveni ja näimme useita hanhiparvia ja vähän vesilintuja ja gavioita sekä yhden merikihun. Hanhia ehkä reilu 3000, pari 500:n parvea, kaikki tunnistetut olivat valkoposkia.

Tallinnaan saavuimme hiukan myöhässä, noin 11.15. Päätimme ajaa Baltiskin tietä, jonne osuimme pienen harhaanajon jälkeen. Tie olikin varsin hyvä, vähän liikennettä ja vaihtelevampi maasto kuin 9-tiellä. Muutaman kerran pysähdyimme katselemaan lintuja, pari sinisuohaukkaa, kattohaikaroita ym.

Haapsaluun saavuimme klo 14 aikoihin, menimme syömään Promenade-hotelliin, pari merikotkaa Tagalahdella. Majoituimme hotelli Laineeseen, lähdimme ajamaan Matsalun lahdelle Haeskaan. Hanhia ei enää näkynyt lukuun ottamatta muutamia merihanhia. Kahlaajia ja vesilintuja jonkin verran pari merikotkaa, kova tuuli haittasi katselua tornista. Ajoimme Puisen kivinavetalle, lahdella näkyi n. 200 valkoposkihanhen parvi, parikymmentä tundrakurmitsaa, ja tyllejä. Laulajia tien takana, satakieliä, kultarinta, punavarpunen, lehtokerttu ym.

Ajoimme takaisin Haapsaluun ja tarkastimme Etulahden, jossa mm. harmaasorsa, lapasorsa, tukkasotkia, meriharakoita, merihanhia, ja silkkiuikkuja.

22.5 Pe                                Aamulla kiersimme Vesan kanssa sisäjärven, kuhankeittäjä, rytikerttunen ja meriharakan pesä. Hotellin aamiainen olikin hyvä, monipuolinen ja runsas.

Ajoimme etelään Haeskan tiehaaran ohi ja pysähdyimme Kasarijoen vanhalle sillalle. Rastaskerttunen lauloi innokkaasti toisella puolella ruovikossa, rytikerttunen toisella puolella. Satakieliä kuului useita, punavarpunen, lehto- ja pensaskerttuja äänessä useita. Pitkä rummutus tammimetsästä, menin penkalta alas ja löysin valkoselkätikkakoiraan puista. Myös pari pähkinänakkelia kiipeili samoista puista. Ilma oli kostea, vettäkin satoi ajoittain. Jatkoimme  Lihulan linnan pihaan, jossa sama suomaisnelikkö oppaineen jonka olimme  kohdanneet eilen Haeskan tornilla.

Jatkoimme Virtsun suuntaan, mutta poikkesimme Matsalun viitan kohdalta Keemun tornia kohti. Pellolla oli reilu 200 merihanhea, kiikaroin onko joukossa muita lajeja, kun Vesa ilmoitti että tien toisella puolella on suohaukka. Luulin että on ruskis, mutta kiikarilla se näytti sinisuolta, menin kuvaamaan puitten välistä. Lopussa kiinnitin kamerankin läpi huomion haukan siipikuvioon. Kameran näytöltä näkyi selvästi että haukka oli niittysuohaukka!

Jatkoimme matkaa Keemuun, tornin luona törmäpääskyjä langalla, rannassa lapasotka ja tundrakurmitsoita, mustatiira yllätti ohilennolla. Paluumatkalla luulimme tuulihaukaksi ruskeata käkeä, joita olikin 2 kpl. Takaisin päätielle ja ajoimme Virtsuun, josta laivayhteydet Saarenmaalle. Joimme baarissa kahvit ja katselimme rantoja, hyvät muutonseurantapaikat! Paluu samaa tietä, poikkesimme vielä Kasarin sillalle, metsästä löysimme puukiipijän ja pari pyrstötiaista.

Söimme 140 EKr aterian seisovasta pöydästä hotellin ravintolassa. Ruokailun jälkeen alkoi rankempi sade, joten vedimme tirsat. 7 jälkeen sade taukosi ja kävelimme Vesan kanssa Haapsalun lintutorniin, 2 merikotkaa, parikymmentä harmaahaikaraa sekä heinätavi, muiden mukana. Tullessa outo visertäjä osoittautui keltahempoksi.

Yömyssyt jäi ottamatta tulevan kolesterolimittauksen takia.

23.5 La                               Aamu oli pimeä ja vettä tihkui, joten aamulenkki jäi tekemättä. Kävin mittauttamassa kolesterolin, tulos olikin parantunut, nyt 5,2! Vai saako halvalla hinnalla alhaisia tuloksia?

Lähdimme kuitenkin 9:n jälkeen ajamaan Noarootsin suuntaan, emme kuitenkaan löytäneet mitään erikoista, jatkoimme Spithamiin, joka on ulkoneva niemennokka. Muutamia mustalintuja ilmassa samoi 2 sepelhanhea muutolla. Paluumatkalla pysähdyimme ja kuulimme pikkusiepon, sain kuvia naaraasta.

Jätimme naiset hotellille ja ajoimme vielä Haeskan tornille. Kauas lahdelle laskeutui n. 80 sepelhanhen parvi. Kaikkiaan 5 merikotkaa yhtä aikaa näkyvissä, merikihu lensi ohi, siinä tärkeimmät.

Sama kaveri tuli Haeskaan, jonka olimme aiemmin kohdanneet Spithamissa, hän neuvoi Noarootsista lintujärven ja miten sen torneille löytää.

Pienet napanderit illan ratoksi.

24.5 Su                               Aamulla 5.45 Herätin Vesan koputtamalla oveen ja lähdimme Noarootsiin torneille. Ajoimme ohjeen mukaan ja tornit löytyivät hyvin. Ihme että tornien viitta ei ole isomman tien varressa, vaan vasta liki perillä! Paslepa-mere on iso ruovikkoinen sisäjärvi, tornit ovat kaukana avovedestä muutaman sadan metrin välein. Mainittavista linnuista havaitsimme mustatiiroja, viitasirkkalintuja, viitatiaisen, kaulushaikaran, liejukanan.

Takaisin hotellille aamiaiselle, pakkasimme tavarat ja luovutimme huoneen.

Poikkesimme keskustassa ostamassa tuliaisia, parit kengät ja janojuomia, mitä nyt autoon mahtui. Laua- niminen neste maksoi alle 4 euroa/0,5l leka, nam.

Ajoimme taas Baltistikin tien kautta Tallinnaan. Laiva lähti ajallaan klo 16 ja saapui ajallaan Länsisatamaan klo. 19.30. Turenkiin saavuimme klo 21.00.

Lopputulos                         Matka meni hyvin, ei ongelmia. Koska hanhet olivat menneet, etsimme uusia lintupaikkoja, joita löytyikin ihan mukavasti. Lajeja taisi tulla 125.

Kiitos Vesalle ja Raijalle kyydistä ja hyvästä seurasta.