UTO 2016

27.4 – 30.4.2016

27.4 ke                                            Lähtö kotoa 5.00, pienessä tihkusateessa, +2 asteen lievästi sumuisessa säässä. Ajo kohti Turkua jota ennen käännyimme kohti Kaarinaa ja siitä suoraan Paraisten ja Nauvon läpi kohti Pärnäisten satamaan. Kolmen tunnin ajon jälkeen saavuimme perille, Vesa, Raija sekä Marja olivat jo parkkipaikalla odottelemassa. Yhteysalus Eivor oli jo satamassa joten kävelimme suoraan laivaan. Laivalla oli  erittäin vähän matkustajia, vain muutama lintuharrastaja oli joukossa. Eivor lähti 8.30, nyt poikettiin väin Nötössä, koska muulle ei ollut menijöitä. Saavuimme Utöön 12. 10. Majoituimme rivitalokolmioon numero 10. Kolmen päivän vuokra oli 570 euroa eli 115 /henkilö, hintaan sisältyi runsas aamiainen hotellin ruokalassa. Kävimme hotellissa syömässä 12 euron arvoisen lounaan.

Ilma oli kirkastunut ja taivas oli ajoittain pilvetön, mutta tuuli oli viileä.

Lähdimme Vesan kanssa heti etsimään lintuja, ensin Vasikkahaan ympäri jalkapallokentälle, josta löysimme leppä- ja mustaleppälinnun, kivitaskuja parikin. Kaikkialla tuntui olevan punarintoja ja pöntöissä kottaraisia, rannoilla paljon haahkoja. Kävelimme Itäniityn rantaan asti, sieltä löytyi pari harmaasorsaa, ristisorsa, tyllejä, meriharakoita ja punajalkavikloja ym. Ormskärin kalliolta Vesa löysi huuhkajan samasta paikasta kuin muutama vuosi sitten.

Kävimme välillä asunnolla lämmittelemässä ja kahvilla. Lähdimme vielä uusintakierrokselle ja löysimme vielä pari uutta lajia.

Erittäin hyvä avaus retkelle. Kamerani näyttö rupesi reistaamaan, kuva ja valikot lakkasivat näkymästä näytöllä kunnolla. Onneksi oli tietokone mukana josta voin todeta että vialla ei ollut vaikutusta kuvan laatuun. Mutta otetaan opiksi, vararunko aina mukaan.

28.4 to                                            Ennen aamiaista menimme luotsiaseman taakse seuraamaan muuttoa merellä. Saimme vuosipinnoiksi ruokin sekä tumman merikihun. Tuuli oli kova ja tuli idän puolelta joka teki ilman kylmäksi ja epämiellyttäväksi.

Kiertelimme ennen ja jälkeen ruokailua saarta. Muutamia uusia lajeja kuitenkin löytyi. Iltalaivalla tuli paljon lintuharrastajia saareen.

29.4 pe                                           Tuuli oli laantunut ja kääntynyt etelään, niinpä lintujakin oli tullut lisää. Päivästä muodostuikin huippupäivä, myös muidenkin mielestä.

Pajulintuja oli puskissa, nokkavarpusesta näköhavainto ja kuvat mustapääkertusta vasikkahaasta.

Aamiaisen jälkeen valkoposkihanhiparvi ylitti saaren. Joku oli kuvannut mustapäätaskun hotellin luota, sitä etsittiin suuremmallakin joukolla.  Sitten jysähti, joku huusi, ”yöhaikara tulee”, katse taivaalle, ja haikara tulikin näköpiiriin, kierteli ja laskeutui Gamla Postenin taakse puihin. Hetken päästä lähti lentoon, kierteli mukavasti ja laskeutui uudestaan kauemmas.

Ruokailun jälkeen kuvailin käärmeitä asunnon läheltä.

Lähdimme iltapäivälenkille koulun kautta, sain hyvät kuvat tukkakoskeloparista. Jatkoimme itäpäähän, istuksimme penkillä jalkapallokentän lähellä, kun ohimenevä pariskunta sanoi että mustapäätasku on nähty jäteaseman lähistöllä. Sinne sitten reippaasti. Tasku löytyikin nopeasti matalasta kataja ja kivimaastosta. Levoton lintu liikkui ees taas, mutta ei tullut kovin lähelle. Paikalta löytyi myös pensastasku.

18 jälkeen saareen saapui kaksi taksiveneellistä bongareita. Jorma Tenovuo kävi ajamassa yöhaikaran lentoon. Lintu lensi 3 kierrosta mukavasti kaikkien iloksi ja laskeutui samoihin puihin, minne se jätettiin rauhaan. Yhaikarasta tuli nyt kolmas havainto Suomesta.

Tänään tulikin 2 elämänpinnaa Suomesta ja 7 vuosipinnaa tälle vuodelle.

30.4 la                                             Vappuaattona oli oikein kaunis ilma, aurinkoista eikä tuulta. Aamulla kiertelimme saarta, Itäniityltä löysimme naaras allihaahkan, joka siellä oli edellisenä iltana nähty. Harmi että se oli koko ajan pahassa vastavalossa.

Palasimme rivitalolle, naiset olivat jo siivonneet huoneet, lähdimme aamiaiselle ja pakkasimme loput tavarat. Eivor lähti 10.15, eikä pysähtynyt ollenkaan välisatamissa, joten olimme yli tunnin etuajassa Pärnäisissä. Kävimme baarissa munkkikahvilla ja lähdimme 12 aikaan ajamaan kohti Hämettä. Poikkesimme Liedon Lidlissä ja olimme kotona jo ennen seitsemäätoista.

30.4 la

Loppulause:                                 Matka onnistui hyvin. Löysimme paljon enemmän lintulajeja kuin olin odottanut.

Kiitokset Vesalle ja Raijalle ja Marjalle.