MATKAKERTOMUS

Matkatst;       Aurinko matkat

Lentoyhtiö    Finnair, Airbus 320

Hinta:            1430/lärvi puolihoidolla.

Hotelli:          Dan Panorama, puolihoidolla, sama kuin useasti ennenkin. Huone 516 laguunin puolella.

Auto:             Autovuokraamo Budget, auto Huyndai i10, automaatti, aika kulahtanut auto, mutta toimiva. Vuokra 282,72 €/ 12 vrk eli n. 24 €/vrk täysvakuutuksella.

Valoisa aika: Kuvaus keli noin 6.15 – 17.45.

Valuutta:       Sekeli, eurolla sai 4 sekeliä. Rahanvaihto käy kätevästi automaateissa, euron seteli sisään, sekeleitä ulos.

12.3 ti            Lähtö kotoa kohti lentoasemaa klo 5 mukavassa 10 asteen pakkasessa. Lentoparkkiin saavuimme klo 6,  matkatavarat ja tulli oli hoidettu jo 7 maissa. Kone lähti hieman myöhässä 8.30. Lento Baltian ym. yli Mustanmerelle, Turkin yli Israeliin ja Ovdan lentoasemalle, jonne laskeuduimme 13.10. Pääsimme lähtemään lentoasemalta 14 aikoihin ja olimme hotellissa 15 aikaan.

Lähdin kävellen Pohjoisrantaan, vaikka jalat tuntuivat kipeiltä. Joen sillalla oli paikallisia nuoria kalastamassa, joten haikaroita ei näkynyt.

Kynsihyyppä, pitkäjalka, punajalkaviklo ja tylli sekä kiuru ja töyhtökiuru kuitenkin sattuivat silmiin.

Kävelin takaisin, vaihdoin automaatista rahaa, kävin kaupassa ja ostin virvokkeita.

Illallinen oli totutun runsas.

13.3 ke          Aamun valjettua lähdin kävelemään vieressä olevaan Ofira-puistoon, jossa oli hyvin hiljaista. Aamiaisen jälkeen kävimme kaupassa ostamassa juomavettä. Ja teimme pienen kävelyn rannan kautta.

Puoliltapäivin hain auton Budgetilta. Se kävikin nopeasti kun ennakkovaraus oli tehty.

Lähdimme sitten heti Lintuasemalle. Sieltä vielä km20 altaille,  kuvasin sieltä peruslajit, kuten flamingot, suokukot, punajalka- ja lampiviklot, sekä yllättäen yksinäisen pronssi-iibiksen.

Ajoin km19 altaalle, joku oli aika lailla ruovikoitunut. Sain sieltä lajeiksi nuoren yöhaikaran, felldeg-tyyppisen keltaväiskin, ruskosuo- ja varpushaukan ym.

Sain hotellin Wifi-nettiyhteydenkin toimimaan, ihme kyllä.

14.3 to

Lähdin 6 aikaan Holland Park’iin, vaikka ilma oli utuinen. Pian löysikin hauskan arabiantimaliparven, puskissa oli jonkin verran kerttuja. Lähtiessä portin pielessä sain hyvät kuvat mustapyrstötaskusta.

Aamiaisella sovin Timo Salomaan ja hänen tyttärensä Satu Patovaaran kanssa linturetkestä. Ajoimme ensin lintuasemalle ja sieltä Km20 altaille. Meille ei juurikaan uutta, mutta Timolle ja Sadulle tuli paljonkin uusia lajeja.

Lajeista kannattaa mainita haarahaukka, punapäälepinkäinen, lampiviklo ja mustaviklo.

Poikkesimme tullessa lintuasemalle ja ostin itselleni lintuaiheisen paidan. Poikkesimme vielä kaupassa Hativat-kadulla.
Ilta kahden jälkeen ajelin yksin rajatien kautta Km19altaille, löytämättä mitään ihmeellistä. Pohjoisrannassa löytyi räyskä ja paljon pääskysiä.

Mukava päivä kaikkiaan.

15.3 pe          Huonosti nukutun yön jälkeen käväisin Ofira-puistossa, mutta edelleen se näytti olevan lintuvapaa.

Eilen illalla hiiri lakkasi toimimasta, mutta aamulla se toimi taas, tässä maassa on muistaakseni ennenkin tapahtunut ihmeitä.

Aamiaisen jälkeen ajoimme vuorille, mutta yhtään petoa ei näkynyt ilmassa, niinpä palasimme takaisin alas. Ajoimme Km20 altaille, löysimme vain mustapäätaskun uudeksi lajiksi. Siitä taas lintuasemalle, vihdoinkin sinirinta reissupinnasi ja pikkumerimetso uudeksi maapinnaksi.

Päiväkahvit joimme aina huoneessa. Pieni lepo, korkeintaan 15 min. ja sitten taas menox, ensin lintuasemalle. Sinirinta oli heti portin jälkeen maassa pomppimassa, kaksi punarintaa ravintolan tuolien alla. Pikkuhuitti esiintyi taaskin avuliaasti.
Ajoin siitä Holland Park’iin, heti ylemmältä tasolta näin parin aaavikkopyyn vilistämässä maassa, mutta olivat liian vikkeliä minulle.

Kukkivassa pensaassa tiksutteli paljon kerttuja, useita mustakurkkukerttuja ja hernekerttuja enemmänkin. Istuskelin 5 m. päähän maahan ja odottelin kerttuja sopivalle kuvauskohdalle, ja muutama käväisikin hyvin kuvattavana.

Kuvauksellisesti hyvä päivä, vaikkei mitään parempia lajeja löytynytkään.

16.3 la           Sapattiaamuna löysin Ofirasta harjalinnun, joka oli kovin arka, ja katosi näkyvistä.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Yotvataan, joka on kibbutsi 40km päässä Eilatista. Jätevedenpuhdistamo oli muuttunut, haju ainakin lisääntynyt eikä lintujakaan entiseen malliin. Ympyräpelloillakin hiljaista, vain parvi lehmähaikaroita ja muutamia hiirihaukkoja kierteli kauempana. Söimme perinteen mukaan jäätelöt ”Esson” baarissa.

Tullessa poikkesimme Km20-altailla, mutta altaan vaikuttivat entistä tyhjemmiltä.

Iltapäivällä bongasin Ofirasta valko-otsalepinkäisen. Siitä sitten Holland Park’iin, sain kuvattua aavikkopyyn ja lisää kuvia mustakurkkukertuista. Lopuksi lintuasemalle, missä vanhat tutut lajit, myös pikkumerimetso oli palannut paikalle.

Vaikka lintulajit on vähissä, aika ei kuitenkaan tullut pitkäksi.

17.3 su

Tavanomainen päivä. Löysin kuitenkin käenpiian Ofirasta ja bongasin liejukanan lintuasemalta.

Vaimo osti kevyet kesäkengät ja minä tankkasin auton, bensa maksoi 1,35 €/l.

Nukahdin klo 20, enkä viitsinyt enää nousta ylös vaikka heräsinkin.

18.3 ma

Aamulla löysin joen (ojan) penkasta rusotaskun ja ojasta lapinsirrin, lämpötila oli 12 astetta..

Ruokailun jälkeen ajoimme vuorille, petolintuja olikin liikkeellä, mutta menivät tosi korkealta. Nähtiin noin tunnissa vain muutama arokotka, arohiirihaukka ja kolmisensataa hiirihaukkaa ja satakunta haarahaukkaa, sekä muutama alppikiitäjä.

Kävimme rantakadulla, vaimo vaihtoi sekeleitä ja tuhlasi ne ihovoiteisiin. Näin helposti hänen tarpeensa tyydyttyy.

19.3 ti            Viikko lusittu. Aamulla ajoimme ylös lähelle Mount Yoashia. Petolintuja oli muutolla aika lailla. Pääosin tietenkin hiiri- ja haarahaukkoja, mutta myös kalasääski ja pikkukorppikotka, sekä muutama arokotka. Anja teki ristikoita autossa kun minä tiirailin hyvin korkealla liitäviä petoja. Olimme kai reilun tunnin, ja kun muutto näytti laimenevan tältä kohdin, laskettelimme alas. Lukumäärää on vaikea laskea, mutta ehkä yli 2000 petoa näimme.

Päivällä mittari näyttäessä 30. astetta, käväisin Ofirassa ja löysin taas käenpiian. Lähdin aikani kuluksi lintuasemalle, pikkuhaikara teki taas ohilennon. Pois ajaessani pellon reunassa oli paljon pikkulintuja, joukossa myös lyhytvarvaskiuruja.

Pidän autolla ajamisesta Eilatin seudulla, liikenne on sujuvaa, risteyksissä on liikenneympyrät ja niissä osataan ajaa.

20.3 ke          Nousimme vuorille aamiaisen jälkeen Sepon Hanhikorven ja hänen vaimonsa Marian kyydissä lähelle Mount Yoash’ia. Petolintumuuttoa oli heti mukavasti nähtävillä. Lisäksi näimme kolmisenkymmentä mustahaikaraa ja muutaman vaaleakiitäjän. Myös käärmekotka tuli matkapinnaksi.

Muutto kulki nytkin laajalta rintamalta ja pääosin korkealta, yli ei mennyt yhtään. Muutama tuhannen lintua muutti noin parissa tunnissa. Tulessa pysähdyimme Canada Park’iin jossa näimme harjalinnun sekä leppälinnun ja äänihavainto vaaleakultarinnasta.

Illalla kävin yksin allaskierroksella, Km20 altailta löysin vuorikirvisen, Pohjoisrannasta vielä lopuksi valkosilmälokin.

Ihan mukava 30-asteinen ja kovatuulinen päivä.

21.3 to           Melko mitäänsanomaton päivä, ensimmäinen kun en saanut yhtään uutta lintulajia matkapinnoiksi, vaikka kävin monissa paikoissa Kävelimme Anjan kanssa jopa laguunin ympäri. Ostin jostain outletista shortsit, edelliset hyvin vieläkin toimivat ostin 2007 Gambiasta.

Tänään loppui maan sisäinen lentoliikenne Eilatin keskustan kentälle kun uusi lentoasema avattiin noin 20 km päähän päätietä pohjoiseen Ramonissa. Ensi kaudella myös lennot Suomesta tulevat Ovdan sijasta Ramoniin.

22.3 pe          Ofiran puistosta löysin uutena lajina ruostekurkkusirkun, myös pari käenpiiasta, valko-otsalepinkäisestä ja harjalinnustakin havainnot.

Aamiaisen jälkeen ajoimme tuhannen liikenneympyrän kautta kaupungin läpi vuorille, lähelle Mt Yoshia. Petomuutto oli laimeahkoa, joten olimme siellä vain vajaan tunnin. Laskettelimme suoraan Km20-altaille. Sinne oli laskeutunut kolmisensataa heinätavia lapasorsien seuraksi. Löysin myös mustapyrstökuirin, niitä olinkin jo odotellut, joka kerta niitä on siellä ollut aiemmilla käyntikerroilla.

Tankkasin auton, se käy jouhevasti, asemilla on palvelua, voit maksaa kortilla tai rahalla. Voit ostaa tietyllä summalla tai tietyn litramäärän tai full. Se käy nopeasti, ei välttämättä tarvitse nousta autosta.

23.3 la           Sapatin kunniaksi löysin mustaruostepyrstön Holland Parkista vihjeen perusteella.

Aamiaisen jälkeen taas vuorille, ilma oli lämmin, olin jopa hetken ilman paitaa vuorella. Muutto oli hiljaista, muutama sata petoa meni hyvin korkealta ja kaukaa ohi. Kattohaikara parvi n. 50 meni sekin kaukaa ohi.

Ajoimme sieltä Km20:lle suoraan päätietä, mutta ei sielläkään mitään uutta ollut. Lintuasemalla näkyi niin paljon autoja että ajoimme ohi.

Päiväkahvin ja nokosten jälkeen tein vielä pienen ja turhan kierroksen, mutta aina pitää yrittää.

24.3 su          Kohtasin Sepon Ofiran puistossa ja lähdimme bongaamaan mustaruostepyrstöä Holland Park’iin. Pienen etsinnän jälkeen lintu löytyikin, mutta katosi pian.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Anjan kanssa vuoristoon. ”Kaivonkannen” luona oli paljon lintuharrastajia, joten jäimme siihen. Muuttoa meni korkealla, muutama mustahaikara ja arokotkakin, sekä yksi pikku- yksi pikkukiljukotka joukossa, ehkä reilu 2000 perus haukkaa.

Ajoin Km20 altaiden kautta, altailla ei uutta, mutta ilmassa satakunta haarahaukkaa otti korkeutta. Seuraavaksi poikkesimme lintuasemalle, piilokojusta joku huomasi yöhaikaran vastapäisestä kaislikosta. Haikara lennähti kojun puoleiselle rannalle ja käveli arvokkaasti aivan kojun edestä.

Tulimme kämpille kahville ja lähdimme rantakadulle vaihtamaan rahaa, ostin tullessa halvat ja kevyet kesäkengät.

Kolmen aikaan lähdimme Sepon kanssa ensin lintuasemalle jossa näimme parven muuttavia mehiläissyöjiä. Siitä sitten Km20-altaille. Näytti siltä ettei mitään uutta, kunnes Seppo huomasi veden pinnassa lentävän sinisuohaukan, myöhemmin näimme myös toisen. Olimme jo lähtemässä pois kun huomasin isohkon kahlaajaparven tulevan ja laskeutuvan altaan keskipenkalle, linnut osoittautuivat kahlaajapääskyiksi, joku laski että niitä oli 91 yksilöä.

Oli varsin tapahtumarikas päivä, paljon uusia lajeja, juuri kun olemme pois lähdössä.

25.3 ma         Aamiaisen jälkeen poikkesimme vuorille, laaksossa oli harrastajia, petolintuja näkyi erittäin vähän, ja tuuli oli kova ja erittäin kylmä. Siis laskeuduimme alas ja suoraan Km20, josta näytti kahlaajat käyneen vähiin. Km19 altaalta kuvasin tulokanavan suulta rääkkähaikaran. Lintuasemallakaan ei juuri mitään nähtävää. Tankkasin auton, kävimme marketissa, ostimme lapsille tuliaiskarkit. Kävin luovuttamassa auton, auto ”meni läpi”, ja tyly virkailijatyttö sanoi vain ”finish”, eikä edes kiittänyt. Kilometrejä kertyi 850 ja polttoaineeseen kului 270 sekeliä, eli 93 euroa.

Loppupäivä löhöilyä jne.

26.3 ti            Lähtöpäivän aamuna kävin aikani kuluksi Ofirassa. Sain kuvattua vaaleakultarinnan, satakielen ja ruostekurkkusirkun.

Linja-auto tuli noutamaan klo 10.15, ajo lentokentälle vei noin tunnin. Jonottelua yli puoli tuntia, mutta turvatarkastus eri vaiheineen meni melko sujuvasti, matkatavaralaukkujamme ei tarvinnut avata. Ostin taxfreestä whiskypottosen lääkkeeksi.

Kone oli ajoissa valmis, mutta pääsimme lähtemään noin tunnin myöhässä. Helsinkiin laskeuduimme vajaan tunnin myöhässä, otimme auton Lentoparkista ja köröttelimme kotiin -3 asteen kivassa pakkasessa. Kotona olimme 21,30 aikoihin.

Yhteenveto:  Matka onnistui hyvin, ei ongelmia, ei teknisiä, fyysisiä, psyykkisiä eikä terveydellisiä.

Muuten mitäänsanomaton reissu, verrattuna aiempiin reissuihin tähän kohteeseen. Lintuja tuntui olevan aiempaa vähemmän, ilmeisesti sateiden takia linnuille on erämaassakin ruokaa tarjolla.

Ilmat olivat hyvät, mutta kova tuuli vaivasi, joten en hikoillut kertaakaan.

Eilatin plussat:

Siisti ja turvallinen paikka, liikenne sujuvaa.

Hotelleissa on hyvät ja terveelliset ruuat Kosher-periaatteella.