MATKAKERTOMUS

Eilat 27.3 – 10.4.2014

Matkatoimisto:                           Lomamatkat

Lentoyhtiö:                                   Primera Air, kone Boeing 737 – 800. yhtiö on varsin mukava, koneessa hyvät ruuat ja hyviä taxfree tarjouksia.

Hotelli:                                            Tuttu Dan Panorama, ****, huone 308, näkymä laguunille päin.

Autovuokraamo:                        AVIS, auto KIA Rio, automatic, melko uusi, hinta hieman alle 300 euroa täysvakuutuksella.

27.3 to                                            Lähtö kotoa klo 4, ajokeli oli loistava, kirkas -5-7 astetta. Ajo lentoparkkiin kesti alle tunnin. Lentoasemalla näkyi paljon ennestään tuttuja lintuharrastajia lähdössä samalle lennolle, Pudas, Hytönen, Komi, Dernjatin, Hakala, Valsta ja useita tutun näköisiä . Kone lähti ajallaan 7.05  ja laskeutui Ovdaan 10 min. etuajassa 11.55. Hotellihuoneen saimme heti. Lähdin hakemaan autoa vuokraamosta, mutta en saanut sitä omien tiettyjen töppäilyjeni takia. Kylläpä otti kupoliin, en oikein tiennyt mitä tehdä, ja kun kyseessä oli oma moka.

Ei auttanut muu kuin tulla hotellille kertomaan vaimolle ”ilosanoma”.

Lähdin kävellen Pohjoisrantaan, jossa kohtasin ennestään tutun Ari Tervon Kajaanista.

Pohjoisrannassa oli hyvin hiljaista, joten kävelin takaisin hotellille.

28.3 pe                                           Sapattiaatto huonosti nukutun yön jälkeen. Aamiaisen jälkeen pääsin Ari Tervon ja Pirjon kyydissä vuoristoon Mount Yoashille. Petomuutto olikin melko valtavaa hiirihaukkoja tietysti valtaosa, mutta myös runsaasti haarahaukkoja ja arokotkia, 3 pikkukotkaa, pikkukiljukotka sekä muutamia mustahaikaroita. Petolintuja on mahdoton laskea, koska niitä menee laajalta alalta, mutta varmaan 20 000 on alakanttiin laskettuna. Lähdimme pois ennen puolta päivää kun muutto hiljeni.

Illansuussa kävin Ofiran puistossa, joka on aivan hotellia vastapäätä, mutta siellä oli yllättävän vähän lintulajeja.

17 aikaan hotellin aulassa oli tarjolla viinejä ja pikku purtavaa ilmaiseksi.

29.3 la                                             Olin lähdössä kävellen lintuasemalle, kun Ari kysyi lähdenkö vuoristoon. Minähän lähdin. Mutta petomuutto oli vaisua, johtuiko tyynestä ilmasta, ne muutamat sadat haukat menivät korkealta,

Lähdimme alas ja jäin autosta lintuaseman kohdalla jäin jalkamieheksi. Olipa vähän kahlaajia, avosetti sentään. Polun laidasta lähti viiriäinen lentoon. Kävelin ”ojatien” kautta kämpille.

Keittelimme päiväkahvit ja kävimme rantakadulle, ihmettelimme kun kaikki myyntikojut oli poistettu!

Illan suussa kävelin pohjoisrantaan mutta sielläkin oli hiljaista, räyskä, ja kuningaskalastaja sekä 30 harmaahaikaran muuttoparvi kannattaa mainita.

30.3 su                                            Aamulla löysin etelänsatakielen Ofira-puiston ryteiköstä. Aamiaisen jälkeen kävelin 3 kilometrin päähän Holland Parkiin. Alemmalla tasolla oli arabiantimaliparvi hyvin kuvattavissa. Ylemmältä osalta löysin mustakukkukertun joka tuli hyvin äreästi attrappiin ja antoi kuvata itseään. Samalta paikalta huomasin pikkukotkan joka nousi sopivasti, mutta hieman lähempää olisi voinut mennä. Puitolle tavanomainen aavikkopyy äänteli reunuksen päällä.

Kävelin vielä alas lintuasemalle, Elisan järven saaressa oli afrikanhanhi, pakollinen pikku-uikku tuli myös kuvattua. Pois lähtiessä toiselle altaalle laskeutui iso vesilintuparvi, pääosin lapasorsia, mutta myös taveja, heinätaveja ja haapanoita. Kävelin hotellille otin suihkun, hulailin ja joimme kahvit rankan, ehkä yli 10 kilsan kävelyn päälle.

5. aikaan menin Ofiraan johon oli ilmestynyt lisää lintulajea, punapäälepinkäinen, pari käenpiikaa, peltosrkkupari, feldeg-keltavästäräkki, kivitaskunaaras.

Oikein hyvän illallisen jälkeen kävelimme vielä nostosillan taa, vaihdoin rahaa automaatista ja poikkesimme supermarketissa.

Päivä oli oikein onnistunut,

31.3 ma                                          Lähdimme aamulla 6.15 Rauli Pudaksen autolla allaskierrokselle. Aurinko ei ollut vielä noussut, ilma oli kovasta tuulesta johtuen hyvin kolea. Km19 altailla oli runsaasti pääskyjä ilmassa. Altailla oli runsaasti vesilintuja ja haikaroita, mm. kapustahaikara aivan tulokanavan päässä. Kylmästä ilmasta, pimeydestä ja tuulesta johtuen lähdimme Km20 altaille. Tutut linnut paikalla, mutta mainittavia lajeja kymmenkunta kahlaajapääskyä, 3 aavikkotylliä. Kiersimme altaat ja otimme muutamia kuvia.

Palasimme vielä Km19 altaille, josta lähtiessämme Rauli huomasi kaksi turturikyyhkyä aidalla mukavasti kuvattavina.

Tulimme aamiaiselle hotelliin 9 aikaan.

Pääsimme Raulin kyydissä myös Yotvataan. Matkalla poikkesimme km23 kohdalta pikkutielle, saimme kuvattua puusta lähtevän käärmekotkan. Kiertelimme Yotvatan pellot ja puhdistamon, mutta kovin oli vähän lintuja. Rajan pinnasta löysimme kuitenkin kirjosiipikiurun ja saimme kohtuulliset kuvatkin.

Poikkesimme ”essolla” kahvilla ja jäätelöllä ja palasimme hotellille 14 jälkeen.

Kävin vielä illan suussa Ofirassa, josta sain jonkinlaiset kuvat etelänsatakielestä.

1.4 ti                                                Kävin vuokraamassa auton 10 aikaan AVIsilta, nyt se siis onnistui. Lähdin heti Anjan kanssa ensin km20 altaita kiertämään, hyviä kuvia lapinkirvisistä. Siitä tietenkin km19 altaille, jossa oli hiljaista. Voitto Pajulehto Nummelasta saapui paikalle, tarkkailimme ilmassa olevaa liikettä jota olikin runsaasti, ruostepääskyjä, vaaleakiitäjä, 3 vaaleaa pikkukotkaa, keisarikotka, pari arokotkaa, arohiirihaukka, sekä hiiri- ja haarahaukkoja, varpus- ja tuulihaukkakin.

Lintuaseman altailla lenteli valkoposkitiira.

Tulimme kämpille kahville, kunnes lähdin vielä pohjoisrantaan, jossa lenteli 6 riuttatiiraa, räyskä ja kirjokalastaja sekä silkkihaikara.

Olimme saaneet huoneeseen kutsun hotellin Coral-baariin coctail-tilaisuuteen klo 17. Tarjolla oli ilmasta shampanjaa, valo- ja punaviiniä sekä makeita suupaloja! Paikalla oli ehkä 30 hotellin asukasta. Meille ei selvinnyt mikä tilaisuuden tarkoitus oli, kukaan ei puhunut mitään, käskettiin vain nauttimaan tarjoilusta.

2.4 ke                                              Aamulla käväisin Pohjoisrannassa, vain muuttava kuovipari kannattaa mainita.

Aamiaisen jälkeen kävimme Anjan kanssa allaskierroksella, km19 jälkeisen tien varressa oli parikymmentä mehiläissyöjää pensaissa, mutta jatkoivat sitten muuttoa. Altailla tundrakurmitsa taisi olla ainoa uusi retkipinna. Km19 altaiden päällä korkealla li muuttava nuori keisarikotka ja tumma pikkukotka. Tulimme lintuasemalle, ostimme Niklakselle pari paitaa ja itselle lippiksen.

Tulimme hotellille, jonka aulassa oli taaskin jonkinlaista naposteltavaa tarjolla ilmaiseksi, pasteijoita, pikkumakeita, jäätelöä ja mehua!

Otin pikku päiväunet, keitimme kahvit ja lähdin kolmen jälkeen yksin liikkeelle. Menin lintuasemalle, olin kuullut että portin lähellä liikkuu sepelsieppo, se löytyikin heti, sain jonkinlaiset kuvatkin vaikka lintu oli levoton. Paikalle tuli myös Voitto, menimme piilokojuun, ohi lensi pikkuhaikara. Pian kojulle tuli myös Rauli Pudas vaimoineen. Jatkoin matkaa km19:lle, jossa tuloputken kohdalla pyöri paljon haarapääskyjä ja maassa keltavästäräkkejä.

Ajoin vielä km20 altailla poikkipenkat, mutta ei mitään uutta, totesin että valo oli nyt kuvausta varten erittäin hyvä.

Ihan mukavasti kului tämäkin päivä. Illat kuluvat kuvia tarkistellessa ja lajitellessa.

3.4 to                                               Lähdin ennen auringon nousua Holland Park’iin. Aurinko rupesi valaisemaan n. 6.45. Hollantilaiset lintuharrastajat osoittelivat pensasta, lähdin vaivihkaa samaan seuraan, pensaassa oli ruostepyrstö, minulle se oli elis. Sain joka kohtuulliset kuvatkin, samasta puskasta kuvasin myös rusorintakertun.

Aamiaisen jälkeen ajoin Anjan kanssa altaille. Km20 altaalle laskevan tien vieressä olevan marjoja kasvavan pensaan alla pomppi ruostepyrstö (jo toinen tänään), kuvaa en ehtinyt ottamaan. Pohjoisimman altaan päästä sain kuvattua pronssi-iibiksen.

Paluumatkalla ruostepyrstö näyttäytyi jälleen saman puskan alta, myös harjalintu tonki puskan takana, ilmassa pörräsi useita mehiläissyöjiä ja hiirihaukka lensi yli. Hermothan siinä menee, kun ei tiedä mihin keskittyisi.

Ennen km19 altaita naaras sirosuohaukka lensi kauempaa ohi.

Lintuaseman altaan penkassa lepäsi 2 yöhaikaraa joita oli helppo kuvata autosta.

Ajoin kaupungin kautta, poikkesimme torilla ja parissa kaupassa, mutta juuri mitään ostettavaa ei löytynyt.

Päiväkahvin jälkeen ajoin yksin takaisin km20 altaille, kokeilin kuvasta eri asetuksilla. Palatessa harjalintu oli saman puskan vieressä tonkimassa maata, autosta sain vapaasti kuvattua hassua lintua.

Km19 altailta sain reissupinnoiksi lehmähaikaran, taivaanvuohen ja lopuksi saalistavasta arabihaukasta lentokuviakin. Kuvista huomasin että se oli saanut saaliiksi haarapääskyn. Hidas hämäläinen sai siis kuvattua todella nopean linnun!

Olipa jälleen upea päivä.

4.4 pe                                              Käväisin aamulla ennen aamiaista Holland Parkissa, mehiläishaukka livahti matalalta ohi, muuten en löytänyt mitään uutta. Perinteinen allaskierros Anjan kanssa, ei mitään uutta, mutta aina saa kuitenkin joitakin aiempaa parempia kuvia. Km19altailla oli niin paljon vihaisesti purevia kärpäsiä että lähdimme vikkelästi pois, tosin niitä oli jäänyt autoonkin ja pistelivät kipeästi nilkkoihin. Lintuaseman penkalla ajoin vahingossa syvän veden syömän uran yli, pelästyimme että hajosiko autosta jotain, onneksi ei.

Poikkesin tankkaamassa auton, 95:n hinta 6,50 sekeliä/litra, eli noin 1,40 €€/l.

Päivätorkkujen ja kahvin jälkeen starttasin auto kahden suuren Lexus-katumaasturin välistä. Rajatiellä pörräsi mehiläissyöjä parvi, mutta kuvaamaan en ehtinyt. Taaskin Km20:lle, altaille alas menevän tien vieressä olevan ”marja”pensaan alla hyppi ruostepyrstö. Nyt sainkin siitä oikein mukavia kuvia.

Km19 altailla oli 3 kapustahaikaraa, mutten yrittänyt kuvaamista. Autolle kävellessä arabihaukka kierteli yläpuolella jälleen haarapääsky kynsissään.

Sapattiaattona 17.30 oli jälleen ilmainen viinitarjoilu hotellin aulassa.

5.4 la                                                Sapattiaamuna puhalsi kylmä pohjoistuuli kun menin pohjoisrantaan. Kolme uutta retkipinnaa tuli plakkariin.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Anjan kanssa Yotvataan, jonne on puolen tunnin ajomatka. Kiertelimme molempia ympyräpeltoja, mutta vain 3 kahlaajapääskyä kannattaa mainita. Puhdistamolla oli peloton pronssi-iibis, kiertelevästä heinätavistakin jonkinlainen kuva tuli kortille. Lopuksi jäätelölle ”Essolle”, jonka myymälästä ostimme Moonalle tuliaislahjan.

Kämpillä pikku torkut ja päiväkahvit.

Lähdin yksin ”iltalenkille”, mutta ei mitään uutta. Kuvailin ajan kuluksi liroa, keltavästäräkkejä ja lapinkirvistä Km19 veden tuloputken päästä, kun yläpuolelle ilmestyi kiertelemään 8 ruskohaikaran parvi.

Ajoin vielä pohjoisrantaan, jossa oli paljon lintuharrastajia, mm. Roni Väisänen oli paikalla. Tuuli oli kääntynyt etelään ja oli oikein mukavan lämmintä.

Joku löysin kaukaa vedestä kihun, joka lähti lentoon ja tunnistettiin leväpyrstökihuksi. Nuori tiira määritettiin arabiantiiraksi.

6.4 su                                              Mitäänsanomaton päivä, kuuma etelätuuli ei ole hyvä lintujen muuttokeli. Sain sentään naamiokyyhkynaaraan kuvattua ja Israelinpinnan tavallisesta variksesta.

Käväisimme IcePark’issa, joka on jäähalli, luistinrata keskellä, ympärillä kahdessa kerroksessa hienoja putiikkeja ja baareja.

7.4 ma                                             Päivä oli tuuleton ja taivas ohuen pilviverhon peittämä, parvekkeella varjossa 32 astetta lämpöä.

Aamupäivällä löysin vaihtopukuisen kuovisirrin kahlaajien joukosta km20-altailta, liian kaukana kuvattavaksi kuitenkin.

Illansuussa pohjoisrannalle oli kokoontunut suuri joukko alan harrastajia, niinpä löytyi meriharakka Jordanian puolelta ja mustapäälokki kauempaa mereltä.

8.4 ti                                                Aamulla käväisin Holland Parkissa, mutta ei mitään uutta löytynyt. Aamiaisen jälkeen lähdin vuoristoon, muuttoa oli vähän ja se meni kovin korkealta, joten tulin alas. Lähdimme Anjan kanssa allaskierrokselle, arosuohaukka naaras tuli nipin napin kuvattua. Lähellä Km19 allasta näin vaalean petolinnun tulevan vastaan, se olikin vanha sirovarpushaukka.

Iltapäivällä en sitten uutta löytänytkään.  5. jälkeen oli jälleen ilmainen viinicoctail tilaisuus Coral-kabinetissa!

9.4 ke                                              Auringonnousun aikaan olin jo vuoristossa. Odottelimme parin hollantilaisen kanssa muuton alkamista tunnin verran, mutta yhtään petoa ei kuulunut. Lähdin alas Holland Parkiin, mutta sieltäkin oli kertut jo käyneet vähiin.

Tulin aamiaiselle, jonka jälkeen tankkasin auton ja luovutimme sen pois. Kävimme pääkadulla ostamassa jotain kosmetiikkaa painolastiksi.

Illan suussa käppäilin pohjoisrantaan, jossa muutama tuttu oli jo valmiina paikalla. Mustatiira/valkosiipitiira  lensi kauempaa ohi, siinä se pinna tällekin päivälle.

10.4 to                                            Aamulla käväisin Ofira Parkissa, vain muutamia vaaleakultarintoja puitten kätköissä.

Luovutimme huoneen klo 11, linja-auto haki hotellilta 13.00. Tunnin ajo Ovdaan, tullissa ei nyt ollutkaan paljon jonoa ja läpi päästiin yllättävän nopeasti.

Kone oli ajoissa valmiina lähtöön, mutta jostain syystä lähtölupa viipyi 45 minuuttia. Vantaalle laskeuduimme 22.15, kotiovi avautui klo 00.15.

Kiitokset:                                       Erityisesti Rauli Pudakselle ja hänen puolisolleen sekä Ari Tervolle puolisoineen. Myös muutamille muille lintuharrastajille joita kohtasin lähinnä pohjoisrannassa.