EILAT 2013

Aika:                                                7  21.3.2013

Matkatst:                                      Lomamatkat, oppaat hoitivat hommansa moitteettomasti, informaatio toimi hienosti.

Hotelli:                                            Astral Seaside ***, huone 315, parveke kaupungin puolelle, myös merinäköala. Puolihoito.

Lentoyhtiö:                                   Primera Air, Boeing 737-700, paikka 3A menomatkalla, 4C tullessa.

Raha:                                               1€ = 4,7 sekeliä. Hintataso on Suomen luokkaa, ehkä hiukan alle sen.

Valoisa aika:                                 6 – 18, josta kuvausaika n.6.30 – 17.30

Auto:                                               Vuokraamo Sixt, Huyndai Accent, 13 vrk:ssa ajoin noin 1150 kilometriä.

7.3, to                                             Lähtö kotoa -10 asteen kirkkaassa pakkassäässä 4.45. Auton jätimme Lentoparkkiin. Kone lähti parikymmentä minuuttia myöhässä klo 7.25  ja laskeutui klo 12.05 Ovdaan. Reitti kulki Baltian, Minskin kautta Mustanmeren yli, Ankara näkyi komeasti ilmasta, Kyproksen yli Kuolleelle merelle ja siitä Ovdaan.

Ajo hotellille eteläistä tietä muutaman hotellin kautta, saimme ensin huoneen pihan puolelta, mutta onnistuin vaihtamaan sen kaupungin puolelle. Automatkalla näin käärmekotkan ja pronssikorppeja.

Hain auton vuokraamosta ja lähdimme lintuaseman kautta km20 altaille. Km19 jälkeen näin parven peltotulkkuja. Km20 altailla ei mitään uutta, flamingot olivat lentotuulella. Mainittakoon lisäksi mustapyrstökuiri, mustaviklo ja pari lampivikloa. Ilma muuttui pilviseksi ja tuuliseksi.

Illallinen oli runsas, kuten täällä on tapana olla.

8.3 pe                                              Lähdin Ofira-puistoon heti kun tuli valoisaa, kovasti oli hiljaista, vain valko-otsalepinkäinen mainittakoon. Kävimme aamiaisella ja lähdimme ajelemaan lintuasemalle ojatietä. Ajoimme vallitien ja menimme sen jälkeen asemalle. Kohtasimme Lappeenrantalaisen Timo Patosuon jonka kanssa oli heittänyt muutaman sanan lentoasemalla. Koska hänellä ei ollut kyytiä, otimme hänet mukaan altaille. Poikkesimme ensin km19 altailla. Lintuja oli nyt valtavasti, merimetsoja ehkä 300, haikaroita todella paljon, kattohaikaroita n 10, harmaahaikaroita ehkä 40, jalohaikaroita 15, silkkihaikaroita ja rääkkähaikaroita muutama, sekä yksi kapustahaikara, jouhi. ja lapasorsia, taveja, noki- ja liejukanoja. Muutamia kahlaajiakin.

Jatkoimme km20 altaille, josta nyt voi mainita 2 pelikaania, pikkutiira ja yksi lähes musta flamingo. 5 kotkaa ylitti altaat korkealta, yksi oli arokotka, toisen tunnistin kuvasta kiljukotkaksi, muut jäivät tunnistamatta. Pikkulintuja oli joka paikassa hyvin vähän.

Ajoimme kämpille kahville ja huilaamaan. Lähdin 15 jälkeen pohjoisrantaan, jossa melko hiljaista, vain kirjokalastaja, räyskä ja riuttatiira mainittakoon.

9.3 la                                                Aamulla haimme Timon ja lähdimme ajamaan Yotvataan. Kävimme ensin jätealtailla, josta löysimme mm. mustaleppälinnun, isomedestäjän, sekä mustapyrstötaskun. Huoltamon läheltä kuvasimme rotkorakkeleita. Ajoimme ympyräpelloille mutta siellä ei nyt näkynyt mitään kiintoisaa. Joimme kahvit ja söimme jäätelöt ”Esson” baarissa.

Jatkoimme matkaa Neot Smadarin kibbutsille, mutta portit olivat lukossa, sapatin takia ehkä. Mutta jätealtaille oli vapaa pääsy, siellä oli pikkumehiläissyöjiä ja ainakin 5 sinirintaa ym. Palasimme Lotanin kibbutsille mutta suodatusaltaat olivat kuivatettu, eikä lintuja löytynyt. Palasimme lintuasemalle, ja Anja ehdotti että voidaan käydä vielä km20 altailla. Löysimme uutena lajina tundrakurmitsan ja saimme hyvät kuvat aavikkotyllistä sekä lentävästä ristisorsaparvesta. Palasimme ”ojatien” kautta, näimme pikkukotkan kiertelemässä etäällä.

Mukava reissu kesti 7 tuntia, ilma oli mukava, 27 astetta, muttei hikistä kevyestä tuulesta johtuen.

10.3 su                                            Aamulla Ofirassa ei edelleen mitään mainittavaa. Aamiaisen jälkeen otimme Timon hot. Americanasta ja poikkesimme ensin lintuasemalle. Sieltä ostin 3 t-paitaa. Jatkoimme km19 altaille, siellä oli edelleen paljon haikaroita ja muitakin lintuja. Sokerina 3 afrikanhanhea, joista sain kuvatkin. Km20 alailta löysimme pikkutyllin ja vesipääskyn uusina lajeina. Jatkoimme täältä Arava Roadin toiselle puolen Amraw Pillars’iin, rotkopunavarpusia emme löytäneet, hupputasku naaraan, kalottitaskun ja rusotaskun sentään näimme. Tulimme hotellille kahville ja lähdimme rantakadulle vaihtamaan rahaa ja katsemaan tuliaisostettavia.

Lähdin vielä pohjoisrantaan, jossa tapasin ennestään tutun Ari Tervon Kajaanista.

11.3 ma                                          Kello 6 lähdin Holland Parkiin, aurinko oli juuri nousemassa Jordanian vuorten takaa. Ensimmäinen uusi laji oli arabiantimali, mutta suhmuroin enkä ehtinyt kuvata sitä. Aavikkopyyn ääniä kuului, mutta en saanut näköhavaintoa. Pensaissa oli runsaasti kerttuja, etupäässä hernekerttuja, mutta havaitsin eräästä mustakurkkukertun, pistin atrappilaitteen soimaan puskan juurelle ja lintu tulikin varovasti sitä ihmettelemään, kuvan saanti oli silti vaikea, mutta lopulta sain melko hyviäkin kuvia.

Tyytyväisenä tulin aamiaiselle. Sen jälkeen lähdin Anjan kanssa ensin ”ojatietä” lintuasemalle, koukkasimme palmumetsätien kautta, rajan piikkilangoilta huomasin hopeanokkia. Lintuaseman yltä kuvasin kiertelevän hiirihaukan. Jatkoimme km19 altaille, heti kun pysäytin auton, lintuja oli paljon ilmassa, pelikaani kierteli mukavasti kohdalle. Kapustahaikaroita oli nyt kymmenkunta vastapuolen penkalla ja afrikanhanhia oli uimassa 4 kappaletta.

Edelleen km20 altaille, oikeanpuoleisen päässä koitti yllätys, huomasin itselleni uuden lajin, suohyypän, joka antoi hyvin kuvata itseään. Kiertelimme muutkin altaat mutta ei mitään uutta. Kuvia kertyi nelisensataa kuitenkin.

Poikkesimme isoon elintarvikeliikkeeseen joka on astetta ylemmällä kadulla kuin Big. Hinnat olivat huomattavasti alle turistialueen hinnoista. Keittelimme kämpillä kahvit ja otimme päiväunet. Purin kuvat tietokoneelle.

4 aikaan lähdin vielä North Beachille, kyyryhaikara saalisteli ojan suussa, tukkasotkaparvi kierteli ulapalla.

12.3 ti                                              Perinteiset allaskierrokset tänäänkin. Ei yhtään uutta lajia, mutta mukavia kuvia, joita tuli räpsittyä viitisensataa. Petolintumuuttoa ei toistaiseksi ole näkynyt, pikkulintulajejakin vähän, johtuneeko tyynestä säästä?

Päivällä kävimme lähitavaratalossa ja rantakadulla katselemassa olisiko mitään ostettavaa, eipä juuri ollut.

13.3 ke                                            Aamulla lähdimme Anja, Timo ja minä kohti Timnaa. Timnaan liittyy historiaa ainakin Salomon ajoilta, mm. tina- ja kuparikaivoksia. Lisäksi komeita kalliomuodostumia ja pieni järvi (aito vai teko?). Lintuja ei juuri näkynyt.

Poikkesimme jälleen meille uudessa isossa marketissa ähellä Holland Parkia. Ja illansuussa tietysti ajelin Pohjoisrantaan, mutta kovin hiljaista, ehkä 400 lapa- ja jouhisorsaa lenteli kauempana.

14.3 to                                            Lähdin aamulla yksin km20 altaille, suohyyppä oli taas paikalla, kuvasin myös vuorikirvistä ja mustajalkatylliä lähietäisyydeltä. Km19 altailla oli 15 kapustahaikaraa jotka lähtivät kohti pohjoista.

Tankkasin auton ja lähdimme Anjan kanssa jalkaisin markkinoille. Tuliaisia tuli ostettua, perillisille torilta ja kosmetiikkaa Anjalle läheisestä kaupasta.

Kimmo Jarpa ja Ann-Mari Lainepää Maskusta tulivat 14 aikaan Suomesta, olimme sopineet sähköpostitse yhteisistä linturetkistä. Niinpä lähdimme heti km20 altaille ja sieltä Pohjoisrantaan. Lämpötila tänään jopa 37 astetta, mutta ei hikinen.

15.3 pe                                           Lähdimme aamulla Kimmon ja Ann-Marin kanssa Holland Parkiin. Saimme kuvattua aavikkopyyn kaukaa, ja näimme peruslajit.

Tulimme hotelille syömään ja lähdimme allaskierrokselle, saimme hyviä kuvia, mutta ei minulle uusista lajeista. Tulimme kämpille huilaamaan ja lähdimme Pohjoisrantaan. Lintuharrastajia olikin paljon paikalla, Dick Forsman porukoineen ja aiemmilta Eilatin matkoilta tuttu Rauli Pudas. Sain nyt vasta hyvän lentokuvan valkosilmälokista.

Tuuli yhä etelästä eikä petolintumuuttoa! Odottelimme tuulen kääntymistä ja petolintujen tuloa.

16.3 la                                             Tuuli on kääntynyt! Aamulla teimme Kimmon ja Ann-Marin kanssa kierroksen Km19 ja lintuaseman altaille, löysimme kattohaikaran ja afrikanhanhen retkipinnoiksi K ja A-M:lle sekä mehiläissyöjän kaikille. Tulimme aamiaiselle hotellille.

Lähdimme nelisin ajamaan km76 kilometripylvään kohdalle olevalle kuivalle arolle josta saimme vinkin Pudakselta. Kuivalla arolla ja ainoassa puussa ja muutamassa pensaassa olikin paljon lintuja, kirvisiä, kiuruja, taskuja ja ruostekurkkusirkkuja, 4 täplähietakyyhkyä lensi yli. Iltapäivällä taas peruskierros altailla ja Pohjoisrannalla tiirailua.

17.3 su                                            Aamulla Holland Parkista havaitsimme parikymmentä korkealta muuttavaa hiirihaukkaa. Aamiaisen jälkeen jälleen allaskierros, km20:llä raja-aidalla istui aavikkotulkku koiras kuvattavana. Poispäin tultaessa kuusi(?)aidassa oli 4 vihermehiläissyöjää joista saimme hyvät kuvat. Poikkesimme tankkaamassa ja isossa supermarketissa. Joimme kämpillä kahvit ja huilasimme. Lähdimme sitten ajelemaan Amraw Pillarsiin rotkopunavarpusten toivossa, vaan ei taaskaan onnistanut. Näimme matkalla kuitenkin pari punapäälepinkäistä ja pari rusotaskua sekä aavikkotaskun. Siitä taas Pohjoisrantaan, jossa pari valkosilmälokkia kävi kalastamassa lähellä rantaa, siinä muutama kamera lauloi reippaasti.

18.3 ma                                          Aamulla kävimme vuorilla, mutta haukkamuuttoa ei näkynyt, joten tulimme alas poiketen Keskuspuistossa, mutta emme sieltäkään löytäneet mitään mainittavaa.  Aamiaisen jälkeen menimme nelisin altaille, suohyyppä oli jälleen paikalla. Jalkauduimme katselulavan takaiselle arolle, pensaissa oli paljon kerttuja, näimme useammankin mustakurkkukertun, lisäksi harjalinnun, pari arabiantimalia, valko-otsa- ja punapäälepinkäisen sekä useita taskulajeja.

Kävimme välillä kämpillä kahvilla ja huilaamassa, mutta palasimme arolle, nyt uusina lajeina näimme viiriäisen ja peltosirkun. Ajoimme Pohjoisrannan kautta takaisin hotellille.

19.3 ti                                              Aamulla käväisimme Holland Parkissa, räystäspääskyjä ja alppikiitäjiä muutti yli. Poikkesimme lintuaseman kautta, Roni Väisänen tuli vastaan, samaan aikaan 2 mustahaikaraa matkusti yli.

Aamupalan jälkeen ajoimme vuorille Mount Yoashin levikkeelle. Heti arohiirihaukka hiirihaukkojen joukossa, pikkukorppikotka meni kuvausetäisyydeltä, ilmassa myös haarahaukkoja sekä kymmenkunta arokotkaa. Muutto loppui 10 maissa, joten lähdimme alas, mutta petolintumuutto alkoi onneksi ennen kuin lomamme loppui.

Menimme nyt altaille, matkalla nuori arokotka meni mukavasti matalalta yli. Km19 pikkualtailta lähti taivaanvuohi lentoon, Km20 altailla pikkukorppikotka lensi kaukaa oh.

Kuvasimme lopuksi ajankuluksi pääskysiä altaiden pinnasta, ei ollut helppoa se.

20.3 ke                                            5.30 hyppäsimme kolmisin autoon ja hurautimme vuorille. Jo ennen ”kaivonkantta” petoja näkyi ilmassa, kuvasimme arokotkan ja pikkukiljukotkan. Jatkoimme Mt Joashin levikkeelle, mutta pedot näkyivät menevän vuorten välistä kaupungin puolelta. Palasimme alemmas, josta heti saimme kuvattu 2 käärmekotkaa ja pari arokotkaa. Emme laskeneet määriä sillä se on mahdotonta, mutta näimme satakunta arokotkaa, pari käärmekotkaa, ainakin parisataa haarahaukkaa, ehkä 2000 hiirihaukkaa, kolme arohiirihaukkaa. Tulimme 9.30 aamiaiselle. Lähdimme nelisin allaskierrokselle, heti lintuaseman altailla pikkukotka meni korkealta yli. Km20 altailla oli 16 yöhaikaraa paikallisena. Km19 altailta lähti 8 kapustahaikaraa pohjoiseen, 6 kattohaikaraa oli paikallisena, samoin 3 afrikanhanhea.

Poikkesimme tankkaamaan ja luovutimme auton pois kello 14.

Kävin Anjan kanssa kuluttamassa loput sikiinit rantakadulla.

Illalla kävelimme Kimmon kanssa Pohjoisrantaan. Muutamia haarahaukkoja ja arokotka liitivät korkealta yli, valkoposkitiira kalasteli kauempana, pääsimme Tervon autolla hotellille. Anja oli tällä välin pakannut laukut.

21.3 to                                            Lähtöpäivä. Kuuden aikaan lähdin Ofira Park’iin. Vaaleakultarinta äänteli kuivasti, mutta en saanut sitä tiheästä puusta kuvattua. 2 mustahaikaraa lensi kaukaa ohi. Näin naisen hiiiviskelevän pokkarikameran kanssa, ja lähdin tutkimaan mitä hän yrittää kuvata, ja kas kummaa, käytävällä oli naamiokyyhkynaaras nokkimassa siemeniä. Kyyhky on noin varpusen kokoinen eikä erityisen arka, joten sain hyvät kuvat, ihan hyvä päätös onnistuneelle lintureissulle.

Bussi haki hotellilta 9.05 ja kone lähti Ovdasta 13.30, Vantaalle laskeuduimme 18.30 aikoihin. Ajelimme kotiin -8 asteen kuivassa pakkaskelissä ja saavuimme sinne ennen ilta yhdeksää.

Kiitos                                               Kimmolle ja Annille mukavasta ja asiantuntevasta seurasta. Kiitos myös Timolle hyvästä seurasta.

Hyvää:                                            Turvallinen maa, jossa ainakin täällä voi liikkua vapaasti.

Liikenne on joustavaa, tiet hyviä.

Huonoa:                                         Juutalaiset ovat melko itsekkäitä, joskus jopa tylyjä, kohteliaisuuksia ei tule.

Juutalaisten parkkeeraus ei osu koskaan ruutuun.

Röyhkeitä ja sikailevia venäläisiä lapsineen ruokailussa.

Linnuista:                                       142 lintulajia saimme havainnoitua. Pois jäi monta aiemmilta vuosilta tuttua lajia, kuten etelänsatakieli, käenpiika, pajulintu, virta- ja sitruunavästäräkki, jänkäsirriäinen, tuulihaukka ja kalasääski.