EILAT, ISRAEL  2012

Aika:               15 – 29.3.2012

Matkatst:       Lomamatkat, matkan hinta puolihoidolla ja lentokenttäkuljetuksella 2290€.

Lentoyhtiö:     Primera Air, Boeing 737 – 700

Hotelli:           Astral Seaside ***-, puolihoidolla joka on Ofira-puiston ja Pohjoisrannan välissä, lähellä lentokentän päätä. Huone oli 325, saavuimme sinne siis. Muuten ei valittamista hintatasoon nähden mutta korttilukko oli jatkuvasti epäkunnossa. Aamiainen oli oikein riittävä, päivällinenkin 10 euron hintaan sopiva, maittava ja monipuolinen.

Autovuokra:   Vuokraamo Sixt, auto Mazda 3 sedan, automaattivaihteilla.

15.3               Herätys klo 3. Kokkalat tulivat noutamaan klo 3.45. Ajo Lentoparkkiin kuulaassa pikkupakkasessa vei tunnin. Kone lähti noin 15 min myöhässä, mutta saapui Ovdaan 20 min etuajassa 11,40.

Hotellihuoneessa olimme majoittuneena klo 14 aikoihin. Parvekkeelta oli näkymä merelle ja lentokentän päähän. Kävelimme autovuokraamo Sixt’iin vuokraamaan auton. Ajoimme km19 altaille ja kävelimme sen ympäri, lintulajeista voi mainita 4 eri haikaraa, rusotaskun, lapinkirvisen, lapa- ja jouhisorsia, taveja, tukkasotkia.  Siitä vielä km20 altaille, jossa jälleen normaali lajit, avosetit, flamingot, pitkäjalat, mustapyrstökuirit jne. Takaisin tullessa tien vierestä vielä leppälintu ja punapäälepinkäinen.

Poikkesimme BIG-tavaratalossa ostamassa ruokatarvikkeita. Kävimme syömässä puolihoitoon kuuluvan illallisen, joka oli ihan riittävän hyvä hintaansa nähden.

16.3               Nukuin heikohkosti. Lähdin ulos heti kun tuli valoisaa n. 5.45. Kävelin viereiseen Ofira-puistoon, siellä oli monia suomalaisia lintuharrastajia jo ennen minua. Lintuja oli yllättävän paljon, ruostekurkkusirkkuja oli vähintään 20, valko-otsalepinkäinen, pari harjalintua, mustakurkkukerttu, paljon hernekerttuja, keltavästäräkkejä, sekä tiltaltteja.

Kävin aamiaisella ja tulimme Laurin kanssa takaisin Ofiraan, Lauri määritti balkaninuunilinnun. Lähdimme käymään kämpillä ja lähdimme ajelemaan, naiset jäivät lepäilemään matkaväsymystä. Ajoimme ensin lintuasemalle, jossa aiemmilta vuosilta tuttuja lintuja, Jordanian puolella näkyi jonkin verran muuttavia hiirihaukkoja. Täältä ajoimme m19 alkupäässä olevalle pienelle altaille, joka oli meille uusi tuttavuus. Penkassa makaili naamiokyyhky ja reunalta löytyi myös sitruunavästäräkki, pensaista idänorfeuskerttu. Jatkoimme km20 altaille jossa oli paljon rusotaskuja, muista mielenkiintoisimmasta mainittakoon nummikirvinen ja jänkäsirriäiset. Tulimme 12.30 hotellille, Anja keitteli kahvit, istuskelimme aurinkoisella parvekkeella ja huilailimme.

Kovasta pohjoistuulesta johtuen petolintumuutto oli vielä ”jäässä”.

Kolmen jälkeen lähdimme nelisin ajelemaan, ensin Pohjoisrantaan jossa tuttu riuttahaikara oli kuvattavana. Täältä ajoimme palmumetsikköön, uutena lajina löytyi pikkumehiläissyöjä. Kävimme vielä km19 pikkualtaalla ja palasimme Pohjoisrantaan missä Rauli Pudas oli kiikaroimassa. Uusia lajeja tuli vielä täältäkin riuttatiira, meriharakka, kirjokalastaja ja parvi valkosilmälokkeja.

Hotellissa söimme sapatinaaton monipuolisen illallisen.

17.3               Sapatti. Todella kylmä, kova pohjoistuuli, lämpötila nousi vain 18 asteeseen.

Aamulla käväisin Ofirassa, mutta ei mitään uutta. Aamiaisen jälkeen ajoimme porukalla Yotvataan, altailla oli pari lehmähaikaraa uutena lajina. Pellon reunan puissa oli parvi äänekkäitä rotkorakkeleita. Pelloilta löytyi mm. suuret määrät lyhytvarvaskiuruja, muutama ylänkökiuru, arosuohaukka naaras, sinisuohaukka koiras, kiljukotkalaji kauempana, ilmassa paljon pääskysiä ja kiitäjiä.

Poikkesimme baariin välipalalle ja ajoimme km20 altaille, alas menevältä tieltä palmujen juurilta löytyi parvi tamariskivarpusia ja mustaleppälintu. Ruostekurkkusirkkuja oli joka puolella.  Ajoimme pois lintuaseman kautta, lepäilimme kämpillä.

Viiden maissa käväisimme Pohjoisrannassa, josta bongasimme ruskosuulan Jordanian puolelta poijun päältä.

18.3 su          Ofirassa ei mitään uutta. Aamiaisen jälkeen Lähdimme nelisin Holland Parkiin. Kävelimme kevyen lenkin saimme hyvät kuvat mustakurkkukertusta, mustapyrstötaskusta, käenpiiasta ja aavikkopyistä. Petomuuttokin oli alkamassa, ilmassa näkyi hiirihaukkoja, muutama haarahaukka, yksi arokotkakin. Poikkesimme BIGiin ostoksille, ja ajoimme lintuasemalle, missä kävelimme kierroksen. Peloton balkaninuunilintu lensi jopa Laurin jalkojen välistä. Tulimme pois ”ojatietä”.

Keittelimme kahvit ja kävimme altaalla auringon otossa ja huilailimme kämpillä.

Lähdin yksin 15 aikoihin, ajoin ensin lintuaseman allastien, sain nyt parhaat kuvat avosetista. Jatkoin km19 pikkualtaalle, kuvasin sieltä sitruunavästäräkin ja peltotulkkunaaraan. Ajoin vielä km20 altaille, mutta ei mitään uutta.

Päivä oli onnistunut ja kun vielä ilmakin lämpisi.

19.3 ma         Aamiaisen jälkeen Monica, Lauri ja minä ajoimme vuorille. Poikkesimme matkalla bongaamaan sinirastaan hautausmaan viereisiltä risukasoilta. Ajoimme lähellä Mt Yoashin lähellä olevalle tasanteelle. Muuttoa oli jonkin verran, linnut menivät korkealla ja useimmat kaukaa. Olimme reilun tunnin, sinä aikana meni kymmenkunta arokotkaa ja tuhat hiirihaukkaa, ei siis kovin paljoa.

14. jälkeen ajoimme Laurin kanssa allaskierroksen ja poikkesimme tullessa pohjoisrannalle näkemättä mitään ihmeellistä.

20.3 ti            Aamutoimien jälkeen ajoimme Laurin kanssa Awram Pillars’iin, jonne käännytään kilometripylvään 20 kohdalta kohti vuoristoa. Löysimme leiripaikalle jossa heti pari aavikkokiurua odottamassa. Pian ilmestyi paikalle rotkopunavarpuskoiras ja 5 naaraspukuista, etenkin koiras oli kovin kuvausystävällinen. Jatkoimme kääntöpaikalle jossa meitä odotti komea ja peloton hupputasku. Palatessamme leiripaikalle siihen ilmestyi kalottitasku. Näimme useita aavikkopyitä ja kuvasimmekin yhtä.

Ajoimme m19 altaille, mutta emme löytäneet pikkuhuitteja, mutta ohi lensi peltotulkkuparvi. Ilmassa lenteli muutamia haara- ja hiirihaukkoja sekä pikkukotka. km19 pikkualtaalta saimme kuvattua naaras peltotulkun.

14 jälkeen lähdimme nelisin ensin lintuaseman altaalle, josta uusina lajeina aavikkotylli ja vesipääsky. Km19 pikkualtaalle mennessä Lauri huomasi viiriäisen vilistävän tiheään pensaikkoon. Km20 altaiden ympäri ajaessamme huomasimme Rauli Pudaksen autosta pitkä objektiivin osoittavan pensasta, onneksi ehdimme mekin nähdä selvästi tunnistettavan kyproksenkerttu koiraan.

Päivälle tulikin monta uutta elämän- ja Israelin pinnaa.

Koko päivän oli kova pohjoistuuli ja ilmassa oli sumumaisena hiekkapölyä.

21.3 ke          Ofiran puistossa kohtasin eilen tulleita suomalaisia orneja. Aamiaisen jälkeen lähdimme nelisin kohti Ovdan lentokentän takaista erämaa tavoitteena paksunokkakiurun löytäminen. Emme kuitenkaan parin kilometri komppaamisella onnistuneet, mutta näimme paljon aavikkotulkkuja, lyhytvarvaskiuruja ja pitsihietakyyhkyjä. Jatkoimme tien päässä olevaan Shakharut’in vuoristokylään mistä löysimme komean kivikkorastaan, kylässä oli myös rotkorakkeleita leppälintuja ja mustapyrstötaskuja, mutta yhtään ihmistä emme nähneet.

Samaa tietä takaisin, poikkesimme Neot Smadarin (Shizafon) kibbutsin altaalla, löysimme täältä mm. virtavästäräkin, liejukanoja ja pikku-uikun.

Poikkesimme Yotvatan ”Essolle” nauttimaan välipalaa. Ajoimme lintuaseman kautta, jonka altaalla oli nyt 11 vesipääskyä.

4:n maissa menimme Laurin kanssa North Beachille, rannassa oli valmiina tundrakurmitsa, muita matkapinnoja saimme alppikiitäjistä, kuningaskalastajasta ja merikihusta, lisäksi ruskosuula lenteli yhä Jordanian puolella. Valkosilmälokkeja oli varmaan yli 30, aidalta saimme pelottomasta lokista hyvät kuvat.

Ihan mukavasti meni tämäkin päivä, mukavia lajeja löytyy koko ajan lisää.

22.3 to           Vuorille taas aamiaisen jälkeen. Hiirihaukkoja meni tasaisesti, ehkä 3000, korkealta ja kaukaa. Lisäksi kymmenkunta arokotkaa, pari käärmekotkaa, vaalea pikkukotka, 3 + 40 mustahaikaraa. Eli siis vaisua muuttoa. Olimme paikalla n. 2h ja palasimme hotelille.

Päiväkahvin jälkeen lähdin Anjan kanssa allaskierrokselle, uutena lajin ainoastaan 6ad ja 2juv yöhaikaraa.

Neljän jälkeen kävelimme Laurin kanssa pohjoisrantaan, mutta nyt ei erikoisempaa.

Anja oli tulossa sairaaksi.

23.3 pe          Anja oli edelleen sairas mutta lähti aamiaiselle, ei kuitenkaan kuumeinen, jäi kuitenkin aamiaisen jälkeen lepäämään.

Minä kävelin yksin lähimpään palmumetsään, pikkulintuja oli runsaasti. leppälintuja, pikkumehiläissyöjä, ruso- ja kivitaskuja sekä parvi hopeanokkia. Jatkoin siitä lintuaseman kautta hotellille, näin matkalla mm. 2 viiriäistä. Poikkesin tulessa Ofiraan, juttelin suomalaispariskunnan kanssa jotka seurasivat petomuuttoa. Lyhyessä ajassa näimme 5 arokotkaa ja paljon hiirihaukkoja. Hotellin parvekkeelta näin vielä 16 kotkaa, muutto kulki lännestä itään. Kovaa tuulta edelleen pohjoisesta, mutta lämmintä.

4 aikoihin lähdimme Laurin kanssa ”töihin”, ensin vuorille, mutta muutto oli nyt verkkaista, joten lähdimme muualle. Liikenneympyrän kohdalla näimme taivaalla n. 80 kattohaikaran parven. Menimme nyt lintuaseman jälkeiseen palmumetsikköön, täällä oli tosi paljon pikkulintuja, ruostekurkkusirkkuja, leppälintuja, rusotaskuja, 4 balkaninsieppoa, muutama kyproksentasku, virtavästäräkki, rääkkähaikara, nummikirvinen, viiriäinen ym. Osa varsin oudossa ympäristössä. Selittynee sillä että joka palmulle tulee putkesta vettä.

Ajoimme vielä km19 pikkualtaan ja km20 altaiden kautta pohjoisrantaan, missä ruskosuula lenteli, mutta turhan kaukana ja 100:n nippu lapasorsia suuntasi pohjoiseen.

Olihan siinä taas päivälle tapahtumia ja Anjakin rupesi piristymään iltasella.

24.3 la           Aamiaisen jälkeen auton nokka osoitti kohti Ovdan erämaata, edellisellä reissulla oli muutamia lajeja jäänyt löytymättä. Shizafonin kohdalla oli petoja ilmassa, mm. 2 käärmekotkaa ja arosuohaukka koiras, sekä hiirihaukka kepin nokassa. Shakharutin tietä ajoimme vajaa kilometrin, etsimme murroksesta basalttitaskua, mutta löysimme sen myöhemmin muualta, sen sijaan löysimme kyproksenkertun ja aavikkokertun. Poispäin kävellessämme Lauri huomasi kiuruparven k auempana, kävelimme lähemmäs. Parvessa olikin ”kovia” lajeja, paksunokkakiuruja, sarvikiuruja, pikkuaavikkokiuruja, aavikkokiuruja ja aavikkotulkkuja. Saimme jonkinlaisia kuviakin etenkin sarvikiuruista.

Poikkesimme tullessa Lotanin suodatusaltaille, altailla pomppi useita sinirintoja, lapinkirvisiä ja muutamia vuorikirvisiä ym. Poikkesimme vielä Yotvatan ”Essolle” välipalalle.

Päivätauon jälkeen lähdimme vielä samaan palmumetsään kuin eilen. Ei mitään uusia lajeja mutta paljon tuttuja lintuharrastajia.

Varsin onnistunut päivä, sain 4 uutta elämänpinnaa.

25.3 su          Anja ei vielä ihan timmikunnossa ja minullakin pientä käheyttä. Mutta nyt oli reissun lämpimin päivä, päivällä noin 30.

Ajoimme ensin Holland Parkiin, josta kuvasimme medestäjiä, arabiantimaleita sekä idänorfeuskertun. Siitä suoraan lintuasemalle, jossa oli nyt ensi kertaa tyttö myymässä. Ostimme muutamia t-paitoja. Altailla oli 3 hietatiira ja kuovi lensi ylitse. Portin ulkopuolella kohtasimme Dick Forsman’in joka oli Laurin ja Monican tuttu. Haukkoja meni jonkin verran, korkealla kuitenkin, lisäksi 4 käärmekotkaa ja pikkukiljukotka.

Päivällä kävimme Anjan kanssa ostoksilla, jonka jälkeen autoilimme allaskierroksen.

15 jälkeen lähdimme Laurin kanssa ajelemaan ja löysimme parven hopeanokkia ja myöhemmin pohjoisrannalta kyyryhaikaran.

26.3 ma         Oli kovin flunssainen olo, mutta lähdin kuudelta Ofiraan. Saimme vinkin että alapuolella on 2 viiriäistä, saimmekin kuvattua ne.

Aamiaisen jälkeen katsoin parhaaksi jäädä sänkyyn lepäämään. Puolenpäivän jälkeen joimme kahvit ja olin jo niin hyvävoimainen että lähdin Anjan kanssa allaskierrokselle. Uusina lajeina löytyi lintuasemalta räyskä ja kahlaajapääsky.

Illan suussa menin Pohjoisrantaan, minne tulikin paljon lintuharrastajia eri maista. Uusina lintulajeina näin pikkukajavan ja kalatiiran.

27.3 ti            Aamulla kävin keskuspuistossa, josta löysin yhden viiriäisen ja Ofira Parkista 2. Aamiaisen jälkeen ajoimme porukalla lintuaseman kautta km20 altaille, mutta ei uutta, km19 kohdalla saimme hyvät kuvat lyhytvarvaskiuruista.

Päivälevon jälkeen lähdimme Laurin kanssa ajelemaan, km19 altailta saimme uusiksi lajeiksi ruskohaikaran ja kalasääsken.

Pohjoisrannalla muutti muutama merikihu ja kauempana pyöri pari leveäpyrstökihua. Paikalla oli kuuluisia harrastajia kuten Dick Forsman ja Jorma Tenovuo.

En ollut vieläkään täysin kunnossa, flunssainen olo yhä.

28.3 ke          Aamiaisen jälkeen lähdimme Laurin kanssa kierrokselle, lintuasema, palmumetsikkö, km19 pikkuallas, km20 ja takaisinpäin km19 jalkaisin kiertäen. Ei juur mitään ihmeellistä. Tankkasimme auton ja tulimme kämpille kehuttaviksi.

Lähdin kävellen Pohjoisrantaan varsinaissuomalaisen pariskunnan kanssa. Pari mustapäälokkia kävi näyttäytymässä.

Vaimo oli jo pakannut kun tulin takaisin. Flunssani tuntui olevan tipotiessään, että hyvältä näyttää.

Katselin ja lajittelin ottamiani kuvia tietokoneelta ja huomasin kuvanneeni myös vuorikotka pari päivää aiemmin.

29.3 to           Bussi nouti hotellilta 8.05, tullista päästiin läpi pakaaseja avaamatta. Kone lähti 20 min. myöhässä 12.20 paikallista aikaa ja laski Vantaalle 18.10. Pääsimme lähtemään +4 asteen lämpötilassa Lentoparkista 19.oo ja olimme kotona jo ennen kahdeksaa.

Loppulause:   Matkalla meillä ei ollut mitään ongelmia. Hotelli ylitti odotukset, huone siistittiin ja petivaatteet vaihdettiin joka päivä. Aamiainen ja 10 euron päivällinen olivat vallan riittäviä. Vuokrattu auto toimi koko ajan. Sain tutustua moneen minulle uuteen lintuharrastajaan, jotka osoittautuivat hienoiksi ihmisiksi, eivätkä tuoneet esiin omaa erinomaisuuttaan.

Ilmat eivät olleet ehkä parhaat, kova pohjoistuuli koko ajan, mutta siitä on turha olla pahoillaan. Pientä köhää sekä minulla että Anjalla loppuaikana, mutta se ei häirinnyt lomaa.

Kuvaus:          Sain kuvattua aika monta minulle uutta lajia. Muutoin kuvauksiin en oikein ole tyytyväinen, etenkin petolintujen lentokuvaus jäi vähiin., ja useista helpoistakin lajeista olisi pitänyt ottaa enemmän kuvia, jotta löytyisi persoonallisempia otoksia.

Linnuista:      Joka vuosi näyttää poikkeavan suuresti toisistaan. Nyt oli paljon pikkulintuja joka paikassa. Petomuutto oli vaisua, koko ajan meni korkealta, mutta ei suuria kertymiä. Uusia lintupaikkoja löysimme vinkkien perusteella. Muutamissa paikoissa olisi pitänyt olla pitempi aika jolloin olisi ehkä löytynyt uusia lajeja, mm. Neot Smadar ja Yotvata jäivät pintapuolisiksi.