MATKAKERTOMUS

ISRAEL, EILAT maalis – huhtikuu 2011

Matkatst;       Aurinko matkat, lentoyhtiö Finnair, kone Airbus 321, jossa jalkatilaa yllättävän paljon.

Hinta:            1530 €/lärvi puolihoidolla.

Hotelli:          Dan Panorama, sama kuin vuotta aiemmin. Huone 138, laguunin puoli ja puolihoito..

Auto:             Autovuokraamo Sixt, Mazda 3, automaattivaihteilla. 36 dollaria/vrk. 13 vrk:n vuokra oli 465 dollaria, kilometrejä kertyi noin 840 km. Auto oli oikein miellyttävä ajettava.

Valoisa aika: Kuvaus keli noin 7 – 18.15.

28.3 ma         Herätys klo 2, auto kohti lentoasemaa klo 3 kovassa lumisateessa. Lentoparkkiin saavuimme klo 4, ja matkatavarat ja tulli oli hoidettu jo klo 4.30.

Kaija ja Pasi olivat jo odottamassa. Kone lähti puoli tuntia myöhässä 6.30, ja Ovdaan laskeuduimme klo. 10.50 paikallista aikaa. Hotellihuoneessa olimme reilun tunnin päästä.

Tunnissa saimme tavarat huoneessa järjestykseen. Lähdimme Kaijan ja Pasin kanssa vuokraamaan autoa keskustasta. Sekin kävi nopeasti. Lähdimme kokeilemaan miten Mazda 3 kulkee. Yllättäen olimme km20* altailla. Kiersimme altaat ja kuvasimme tuttuja lintuja, kuten flamingoja, avosetteja, kynsihyyppiä ja pitkäjalkoja. Lisäksi kaukana keskivallilla lepäili pronssi-iibiksiä, harmaahaikaroita ja ristisorsia. Jotenkin altaat vaikuttivat hiljaisilta. Palasimme kämpille, lähdin vaihtamaan rahaa ja kävin kaupassa. Anja jäi nukkumaan ja me muut lähdimme kävellen Pohjoisrantaan, uutena lajina saimme valkosilmälokin, harmi että se oli kaukana poijun päällä. Söimme runsaan illallisen, purin vielä kuvat tietokoneelle, sitten väsytti jo liikaa ja menimme nukkumaan. (40 lintulajia)

* km20 tarkoittaa päätien kilometripylvään kohtaa.

29.3 ti            Aamun valjettua lähdin kävelemään vieressä olevaan Ofira-puistoon, jossa oli paljonkin lintuharrastajia. Lähdimme siitä Kaijan ja Pasin kanssa lintuasemalle. Ihmeekseni huomasin että altaiden vesi oli matalalla, mutta lintuja kuitenkin ilahduttavasti, pikku- ja suosirrejä, suokukkoja, lampivikloja sekä pitkäjalkoja. Kiersimme vielä piilokojujen kautta, mutta aika hiljaista oli. Pois lähtiessä kattohaikara lensi yli ja ruskohaikara vähän kauempaa. Tulimme hotelliin aamiaiselle, jonka jälkeen ajoimme vuoristoon Kaijan ja Pasin kanssa. Tutulla paikalla oli parhaimmillaan noin 30 harrastajaa. Muutto ei ollut kovin hyvää, pikkukorppikotka, käärmekotka, muutama arokotka hiirihaukkojen lisäksi liukuivat kohti pohjoista. Olimme tunnin verran ja poikkesimme vielä Holland Parkissa.

Pasin tyttö tuli seuralaisineen Tel Avivista, niinpä erkanimme loppupäiväksi. Päivänokosten ja kahvin jälkeen lähdin Anjan kanssa ajelemaan km20 altaille. Matkalla sain huippukuvat pikkumehiläissyöjistä ja aavikkotaskustakin kohtuulliset. Altailta ei mitään uutta, mutta hyviä kuvia kuitenkin. Ajoimme vielä lintuaseman penkalla, muutamia kuvia sieltäkin.

Ajoimme Big-tavarataloon ostoksille, täällä on puolet halvemmat hinnat kuin hotellialueen supermarketeissa. Normaalit iltatoimet, kuvien purku ja lajittelu tietokoneelle, illallinen ja napanderit. (16 lintulajia lisää)

30.3 ke          Aamun tullen lähdin Kaijan ja Pasi kanssa ensin lintuasemalle, jossa ei mitään uutta. Siitä jatkoimme alatietä pohjoiseen, penkan päältä kuvasimme rusotaskun. Menimme nyt km19 altaalle missä en ollut ennen käynyt. Altaassa oli paljon lapasorsia ja jouhisorsia sekä muutama punasotkakin. Keltavästäräkkejä ja lapinkirvinen oli penkalla, naaras arosuohaukka lensi yli, punapäälepinkäisiä alapuolen pensaassa. Jatkoimme km20 altaille, mustapyrstökuirit edelleen kuvattavina, arotasku penkassa. Ajoimme aamiaiselle jonka jälkeen lähdimme samalle lenkille, Anjakin lähti nyt mukaan. Joka päivä on ollut kovaa pohjoistuulta joka lennättää hiekkaa. Lintuasemalla ei mitään uutta, mutta vesi oli nyt noussut jonkin verran, kahlaajiakin enemmän. Ajoimme km19 altaille, tien vieressä oli 5 lyhytvarvaskiurua, altaan reunalta löytyi sinirinta. Suomalaiset lintumiehet olivat huomanneet naamiokyyhkyparin raja-aidalla, kuvasimme kohtalaiset kuvat. Jatkoimme km20 altaille, jotka vaikuttivat nyt hiljaisemmilta, mutta Pasi huomasi penkassa pari sitruunavästäräkkiä, joista saimme hyvät kuvat. Ajoimme kämpille, joimme kahvit ja otimme nokkaunet. Lähdin 16 maissa kävellen Pohjoisrantaan jossa sain kuvattua valkosilmälokeista mukavia lentokuvia, ja uutena lajina riuttatiiran. Päivä oli antoisa, kuvia napsin yli 400 ja pääosin kohtalaisen hyviäkin. (13)

31.3 to           5.45 lähdin ajamaan vuoristoon, toivossa että muuttavia petoja tulisi kohdalle matalalla lentäen. Mutta eikä mitä, muuttoa meni mutta kaukaa lännen puolelta. Kun tunnin aikana ei läheltä mennyt mitään ajelin lintuasemalle ja tein pikku kierroksen siellä. Tulin aamiaiselle ja lähdin pian Ofiran puistoon. Löysinkin sieltä etelänsatakielen pomppimassa risukossa. Pasi tuli paikalla ja löysimme käenpiian maasta. Kohta lähdimme koko porukalla jokivartta ajaen lintuasemalle ja kävelimme siellä lenkin. Siitä jatkoimme km19 altaalle, josta sain kuvattua pikkuhuitin elämänpinnaksi. Kävimme saman tien km20 altailla ja paluumatkalla Big-tavaratalossa.

Illallisen jälkeen kävimme koko poppoolla rantakadun kautta hakemassa Pasille housut tavaratalosta. (9)

1.4 pe            Kaija, Pasi ja Minä lähdimme klo. 6.30 ajamaan Lotanin kibbutsille. Paikan piti olla hyvä lintupaikka, muttei se kummoinen ollut. Kävelimme ensin summamutikassa alueella, peltosirkku pomppi navetan takana. Viimein löysimme lintujen juomapaikan piilokojuun, mutta siellä ei ollut mitään nähtävää. Lopuksi löysimme jätevesialtaat joilla sentään lintuja oli, mm. kallio- ja lapinkirvisiä, sinirintoja sekä korkeaan mastoon laskeutunut iso jalohaukka.

Tulomatkalla poikkesimme Yotvataan, löysimme heti jätevesialtaille. Ilmassa oli runsaasti hiiri- ja haarahaukkoja, ehkä noin 1000 lintua, muutto kulki näköjään länsipuolen vuorilta tästä yli Jordanian puolelle. Muutamat haukat olivat altailla juomassa, mutta valtaosa pyöri korkealla ja jatkoi matkaansa. Altailla oli lehmä- ja rääkkähaikaroita, metsävikloja, ja kynsihyyppiä, sekä naamiokyyhky naaras pensaassa. Ajoimme vielä huoltoasemalta lähtevää tietä luoteen puolen peltojen jätekasoille, matkalla näimme nuoren arokotkan lentokentän penkalla ja puissa i äänekkäitä rotkorakkeleita suuri parvi. Poikkesimme tullessa tankkaamassa auton. Anja keitti kahvit ja otimme päiväunet. Kolmen maissa ajoimme Anjan kanssa km20 altaille, sieltä löysimme iloksemme aavikkotyllin.

Istuimme iltaa Kaijan ja Pasin kanssa parvekkeella. (7)

2.4 la             Aamulla lähdimme Kaijan ja Pasin Ofira puistoon jossa pomppi harjalintu. Ajoimme sitten km19 altaille jonka penkoilla oli paljon keltavästäräkkejä ja lapinkirvisiä sekä uusina lajeina sieltä heinätavi ja tavi, kaislikossa oli ruokosirkkalintu äänessä. Jatkoimme km20 altaille jossa vesipääsky oli lampiviklojen seurana. Tulimme aamiaiselle hotelliin. Lähdimme Anjalla vahvistettuna lintuasemalle josta saimme uusiksi matkapinnoiksi liejukanan, kirjokalastajan ja pikkuhaikaran. Hiirihaukkoja meni korkealta ehkä 300 linnun ryväs. Ilma oli tunkkaisen kuuma joten istuskelimme varjossa pidemmän aikaa. Poikkesimme km19 altailla ja siitä km20 altaille. Pääskykahlaaja istuin vesirajassa ja tuttavallisesti antoi kuvata itseään hän. Tulimme päivälevolle ”kotiin”.

5. maissa lähdin Ofiran puistoon, jossa lapinkirvisiä, keltavästäräkkejä, kauluskaijoja, harjalintu sekä käenpiika. Päivällisen jälkeen rupesin tekemään nettisivuja tästä matkasta. (9)

3.4 su            Aamulla lähdin Pohjoisrantaan, josta uusina lajeina pari merikihua ja perus kunkku. Aamiaisen jälkeen suunnitelmat muuttuivat, aioin mennä vuoristoon, mutta Anja änkesi mukaan joten tiedossa oli allaskierros. Ennen km19 allasta ilmassa oli pari isoa petoa, kuvasin molemmat, pienempi oli kalasääski, isompaa pidän pikkukiljukotkana, valaistus oli hiukan vika suunnasta. Km19 altailla kuvasin molemmat sukupuolet pikkuhuitista ja sain nyt varman havainnon tamariskivarpusesta. Km20 altailla oli nyt 6 kahlaajapääskyä. Otimme torkut ja joimme kahvit jonka jälkeen sain luvan lähteä yksin ulos. Ajoin vuorille, turhaan, mitään ei liikkunut ilmassa. Poikkesin tullessa Holland Parkissa, kukkivasta akaasiasta löytyi naaras isopurppuramedestäjä ja koiras vähän ylempää. Mustapyrstötasku lauloi kuivassa puussa ja arabiantimali toisessa, molemmat muistikortille. Poispäin kävellessä huomasin penkassa aavikkopyyn, tosin hieman liian kaukana, mutta kuvaa piti yrittää. (7)

4.4 ma           Aamulla taas Pohjoisrantaan hetkeksi, riuttahaikara tuli kuvatuksi aidan päältä. Ofira-puistossa pomppi vähintään 6 sinirintaa. Kaija ja Pasi lähtivät takaisin Suomeen. Aamiaisen jälkeen ajoin Anjan kanssa ensin km19 altaille. Penkoilla paljon keltavästäräkkejä, pääosin feldegg- alalajia. Heinätavistakin kuva kaukaa, Suomessa sitä en ole onnistunut kuvaamaan. Km20 altailla ei mitään uutta, mutta haukkamuuttoa kulki korkealta, arviolta 2000 pienessä ajassa. Poikkesimme vielä lintuasemalle ja BIG-tavaratalossa.

Illemmalla menin taas pohjoisrantaan, Rauli Pudas (ex-seiväshyppääjä) oli jo siellä ja Petteri Hytönen tuli heti. Riuttahaikara kalasteli nyt jokisuussa. Riuttatiiroja lenteli ja 7 valkosilmälokkia tuli poijujen päälle. Leveäpyrstökihu lenteli erittäin kaukana ja laskeutui veteen, eikä sitä harmi kyllä läheltä nähty. (2)

5.4 ti              Aamulla käväisin Pohjoisrannassa ja Ofirassa muttei mitään uutta. Aamiaisen jälkeen ajoimme Anjan kanssa km20 altaille, uutena lajina jänkäsirriäinen. Lähdimme km19 altaille, mutta sinne päästyämme rupesi satamaan, joten käväisimme vain lyhyesti lintuasemalla. Keittelimme päiväkahvit ja lajittelin kuvia. Iltapäivällä kävelin keskuspuistoon, ilma oli puolipilvinen ja juuri sopivan lämmin. Yritin sitkeästi kuvata vaaleakultarintoja puista missä ne säkättivät ja pomppivat, hermoja raastavaa hommaa. Löysin lisäksi pensastaskun ja kirjosiepon. Pienen levon jälkeen ajoin taas Pohjoisrantaan, jossa näin kaukana kiertävän liitäjän. (5)

6.4 ke            6.30 lähdin kävellen Central Park’iin. Ilokseni löysin ruostekurkkusirkun elikseksi ja valko-otsalepinkäisen, muut eiliset lajit olivat yhä paikalla. Aamiaista naamariin ja menoksi. Nykyisen, ensimmäisen ja kai viimeisen vaimoni kanssa menimme ensin km20 altaille. Kovasti oli hiljaista, vain pari aavikkotylliä ilostutti. Siitä taas takaisinpäin km19 altaille, punapäälepinkäinen heti mukavasti autosta kuvattavissa. Heti noustessani penkalle huomasin petolinnun joka ei ollut hiirihaukka. Kameran etsimestä tunnistin sen käärmekotkaksi, se tulikin mukavasti kohti, samalla huomasin kauempaa tulevan isomman kotkan. Nuori arokotka liiteli samaan aikaan mukavan lähelle, kaksi kotkaa mukavasti päällä. Lintuaseman altailla oli puskutraktori puskemassa lietettä, kaiketi jonkinlainen kunnostustyö menossa.

Päivällä lähdimme rantakadulle ostamaan prinsessalle tuliaisia. Vaimo osti kuitenkin ensin itselleen sormuksen, niinpä. Ja kyllä sitä prinsessakin lahjansa saa.

Viiden maissa ajoin pohjoisrantaan, jossa Hytönen ja Pudas jo olivat. Kyyryhaikara päivysti poijulla, nuori armenianlokki lensi ohi. Tuuli oli kääntynyt etelään, joten odotettavissa voi olla koviakin lajeja. (5)

7.4 to             Tuuli oli kuitenkin pohjoisesta. Pohjoisrannassa kierteli pitkään 48. pronssi-iibiksen parvi ja ulapalla reilu sadan yksilön lapasorsaparvi. Muutolla oli lisäksi 10 ja 13 pronssi-iibiksen parvi, arosuohaukka ja pikkutuulihaukka.

Aamiaisen jälkeen ajelimme tutusti altaille. Hiirihaukka istui pensaan latvassa, kuvatessani sitä Anja ilmoitti että toinen on ilmassa, niin olikin, mutta ruskea pikkukotka! Kiersimme km20 altaat, uutena lajina löytyi 2 tundrakurmitsaa, 2 kalliokirvistä penkalla.  Siitä sitten km19 altaille, jossa taas käärmekotka ilmassa, nyt nuori yksilö, mehiläissyöjiä surisi ilmassa. Seuraavaksi lintuasemalle, allas oli nyt täytetty ja näytti hyvältä, mutta ei uusia lajeja.

Päiväkahvin ja nokosten jälkeen ajoin taas km20 altaille. 18 pronssi-iibista kierteli ja laskeutui keskivallille, parikymmentä kattohaikaraa otti korkeutta kauempana. Kuvasin vielä avosettejä ja valkovikloparvea. Ajoin pikkutietä Pohjoisrantaan, muita tuttuja ei näkynyt, havaitsin nokiliitäjän Jordanian puolella. (3)

8.4 pe            Aamulla pohjoisrannasta ei uutta, Ofirassa pari peltosirkkua hyvin kuvattavissa. Aamiaisen jälkeen taas perinteinen kierros, km20 altailla kottarainen aidan langalla, kaksi kapustahaikaraa uutuutena. Ei tarvitse mainita että n. 300 flamingoa, kaitanokkalokkia, pitkäjalkaa, pikkusirriä ja suokukkoa aina paikalla muiden entisten lisäksi. Pari pikkukotkaa saalisteli mutteivät tulleet kuvausetäisyydelle. Km19 altailta kuvasin lentäviä vesilintuja, tästä noin pari km etelään käärmekotka ylitti tien. Lintuaseman altaat olivat nyt hiljaiset.

Päiväkahvin jälkeen lähdin kävellen keskuspuistoon jossa sain kuvattua naaras peltosirkun ja valko-otsalepinkäisen.

Otin pikku tirsat välillä ja sitten Pohjoisrantaan. Nyt paikalla oli myös paljon Israelilaisia lintuharrastajia, etelätuuli on merkki että jotain voi tulla. Niinpä tulikin 3 merikihua ja leveäpyrstökihu jotka laskeutuivat mereen. Arokotka lensi yli, samoin parvi pikkukuoveja. (4)

9.4 la             5 pikkutiiraa ilmestyi Pohjoisrantaan aamulla, ulapalla lenteli 3 merikihua. Aamiaisen jälkeen teimme normaalin allaskierroksen Anjan kanssa. Km20 altaan penkassa lepäsi 11 kahlaajapääskyä, kohta ilmasta kuului ääniä ja 15 yksilön parvi laskeutui aikansa kierreltyään samaan paikkaan. Km19 altailla näin naaras arosuohaukan ja varpushaukan kiertelevän korkealla, myös jokin isompi kotka näkyi kaukana. Lintuaseman altailta olivat linnut käyneet vähiin, portin luona päivysti valko-otsalepinkäinen. Ajoin jokivarren tietä mustaruostepyrstöpaikalle, jonka olimme saaneet juutalaisilta tietoomme. Lintu lähti tien varresta lentoon ennen kuin huomasin sitä, kävin kääntämässä auton ja jäimme odottamaan. Pian lintu näkyi ryteikön päällä, ja lensi siitä tien toiselle puolen palmun alle. Lähdin kävellen kuvaamaan sitä, ja sainkin jonkinlaisia kuvia. Kun tulimme jokitielle pikkukotka tuli matalalta ja häipyi palmumetsän kätköihin.

Päiväkahvi ja lepo hotellihuoneessa. Lähdin puoli neljän aikaan yrittämään parempaa kuvaa mustaruostepyrstöstä, mutta hän ei näyttäytynyt. Mutta kuivan pensaan oksalle tuli parvi hopeanokkia, hyvä niinkin. Siitä taas Pohjoisrantaan. Sain napattua lentokuvia merikihusta kaukaa ja räyskästä läheltä. Petolintumuuttoa kulki jatkuvana virtana yli, mutta niin korkealta että tuskin kiikarilla näki, petojen joukossa myös kihuja! (3)

10.4 su          Yöllä oli satanut lujasti ja ukkostanutkin, aamulla maassa oli isoja lätäköitä. Pohjoisrannassa ei ollut ketään joten lähdin kokeilemaan mustaruostepyrstöä, mutta huonolla menestyksellä. Matkalla olin juuttua kiinni kun tie oli niin limainen. Aamiaisen jälkeen vielä kierros altailla, mutta ei mitään uutta. Tankkasin auton ja luovutin sen pois ehjänä, mutta likaisena. Kävimme ostoksilla rantakadulla ja lepäilimme kuumimman ajan. Neljän jälkeen lähdin kävellen Ofiran kautta Pohjoisrantaan. Hytönen perheineen Ofirassa ja Pudas staijaili Pohjoisrannassa. Mitään ihmeitä ei tapahtunut, tilskimme kämpille. Tuhlasimme loput sikiinit hotellin kaupassa.

11.4 ma         Matkatoimiston bussi nouti klo 7.45, ajo Ovdan lentoasemalle vei tunnin. Kevyt tarkistus tullissa. Kone lähti 10 min myöhässä 11.35 ja laskeutui klo 16.20 Seutulaan. Saimme matkatavarat ennätysajassa. Auton haku lentoparkista ja ajo Turenkiin pilvisessä 5:n asteen lämpötilassa, lumet olivat menneet vähiin. Kotona oltiin 18.15.

Linnuista:      Lintulajeja kertyi 134. Eilatissa oli lintuja etsimässä ja kuvaamassa suuri joukko Suomen huippuharrastajia ja minä. Lintuja löytää kun tuntee paikat, jos aikoo saada paljon lajeja on liikuttava laajemmalla säteellä. Muuton aikana linnusto vaihtuu jatkuvasti.

Loppulause:  Matka onnistui hyvin. Ei ongelmia, terveys oli molemmilla hyvä koko ajan. Tosin aikomukseni oli olla enemmän petomuutolla vuoristossa, mutta toisella viikolla tuulet olivat hiljaisia tai etelästä jolloin linnut menivät todella korkealla, joten en vuorilla ollut kuin pari kertaa kokeeksi. Lisäksi avioliitto haittaa harrastusta.

Kiitokset Kaijalle ja Pasille, sekä myös Rauli Pudakselle ja Petteri Hytöselle uudesta tuttavuudesta.

Plussaa:

·         Muutama uusi elämänpinna ja jonkin verran Israelinpinnoja.

·         Sain tutustua mukaviin suomalaisiin kovan luokan lintuharrastajiin.

·         Ilmat olivat melko mukavat, ekalla viikolla tuullen lennättämää hiekkaa, mutta toinen tyyni, eikä liian kuumaa.

·         Paikka on turvallinen, turvallisempi kuin esim. Helsinki.

·         Ei pakkomyyntiä, ei kerjäläisiä eikä joutosakkia notkumassa kaupungilla.