MATKA EILATIIN

Jos ei linnut tule Paulin luo, Pauli tulee lintujen luo!

Aika:                   10-17.12.09

Miksi:            Kotimaassa oli pimeätä ja sateista, tilasimme nopean äkkilähdön halvalla. Vaihtoehdot olivat Luxor ja Eilat. Jaa niin…. ja koska loman ajalle sattui hääpäiväkin. Ja ehkä sattuisi muutama mukava lintulajikin kameran etsimeen. Suuria odotuksia en lintujen suhteen asettanut, koska tiesin että parhaat lintuajat, ovat syksy ja kevät, eli muuttoajat.

Matkatoimisto: Lomamatkat, lentoyhtiö Primera Air, kone oli Boieing 350.800.

Hotelli:          Americana, pohjoisrannan hotellialueella, ihan kohtuullinen luokitukseensa nähden, huone 208, altaan puolella.

Lämpötila:     Päivällä reilu 20, yöt aika viileitä. Mukavat ilmat kävellä pitempiäkin matkoja, hikoilu ei päässyt yllättämään.17 aikoihin rupesi olemaan hämärää, päivä valkeni 6. aikoihin.

Hintataso:      Raha on sekeli, 1 euro oli n. 5,3 sekeliä. Hinnat Suomen luokkaa, osa tavaroista oli halvempaa, osa kalliimpaa. Halpaa oli mm. taksikyyti, vaatteet sekä paikalliset juomat.

Pohjustus:      Katselin netistä kuvia ja kertomuksia Eilatin linnuista. Otin yhteyttä Petteri Hytöseen ja sain häneltä hyviä vinkkejä.

10.12 to         Herätys klo kolmen aikoihin, lähtö kello 4 aikaan. Saavuimme lentoparkkiin 5 aikaan. Lähtöselvityksessä ei ollut yhtään jonoa, joten olimme jo odotushallissa kello 5.30. Kone oli ajallaan (7.00) lähtövalmis, mutta jäänpoisto siivistä viivästytti lentoon lähtöä reilun puoli tuntia. Laskeuduimme Ovdaan 12.10, pääsimme lentoasemalta yllättävän nopeasti odottavaan linja-autoon, joka lähti 12.40. Ehdin lentoasemalla kuvata auton ikkunan läpi mustapyrstötaskun ja arabiantimalin, lajit varmistin vasta hotellilla lintukirjan ja kuvan perusteella. Majoituimme ja lähdin kävelemään, ensin sataman suuntaan ja sieltä Jordanian rajalle päin. Sain kuvattua rotkorakkelin, harmaa- ja silkkihaikaran. Tullessa poikkesin kauppaan. Lähdimme infotilaisuuteen ja ostimme koko viikoksi bufeen omasta hotellista, jotta ei tarvitse etsiä ruokapaikkoja ja arvuutella ruoka-annoksia, eikä ostaa kalliita ruokajuomia..

11.12 pe        Aamu valjettua lähdin kävelemään altaiden ohi IBRCE lintuasemalle, jonne oli ehkä reilut 2 km. Alussa oli useita suola-altaita, joissa ei lintuja näkynyt. Viimeisillä altailla rupesi näkymään tyllejä, punajalkaviklo ja pitkäjalkoja ym. Alueella on pensaikkoa ja lieterantoja kiertävä laatoitettu polku sekä useita piilokojuja sekä taukopaikkoja ja WC. Piilokojusta näkyi mm. useita pikku-uikkuja, harmaahaikaroita. ja merimetso, puissa oli turkin- ja palmukyyhkyjä, myös sinirinta oli paikalla. Käppäilin hotellille aamiaiselle joka olikin maittava ja monipuolinen.

Kävelimme Anjan kanssa Ofiran-puiston kautta rantakadulle, jossa on torikauppiaita ja parempiakin liikkeitä. Tulimme kämpille huilaamaan.

Koska ei nukuttanut lähdin 13. jälkeen uudelleen lintuasemalle, nyt menin itä-puolen kautta joen takaa. Ilma oli aika mukava, ei liian kuuma, joten ei tullut hiki. Asemaa lähimmästä altaasta tunnistin ainakin lapin- suo- ja pikkusirrin sekä metsä – ja lampiviklon. Kamera temppuili tai ilmeisemmin objektiivi, kohdistus ei aina toiminut, eikä käsitarkennuksella saa riittävän tarkkaa kuvaa, kyrsiihän se. Palasin 4:n aikoihin, juuri kun olin hotellin lähellä mereltä päin lensi 6 flamingoa suola-altaiden suuntaan, en enää viitsinyt palata takaisin.

Lepohetken jälkeen syömään gosherillallinen, lihaa, kalaa ja kanaa tarjolla alkupalojen jälkeen.

12.12 la         Aamukävely lintuasemalle mukavan raikkaassa aamuilmassa, muutamia uusia lajeja, kuten töyhtökiuru, valkoviklo, vesipääsky, kalliopääsky. Jalat tykkää siitä että niitä käytetään. Kamera toimi jälleen, tässä maassa kaikki on aina ennenkin ollut mahdollista. Aamiaisen jälkeen pikku lepo, jonka jälkeen lähdimme vaimon kanssa pohjoisrantaan ostoksille, pojantytölle lähinnä. Kuvasin siellä aleksanterinkaijan rantapuista. Iltapäivällä kävelin rantaan Jordanian rajan tuntumaan, josta löytyi nuori etelänsilkkihaikara. Normaalit iltatoimet.

13,12 su        Aamulla suuntasin Ofiran-puiston kautta keskuspuistoon, joka osoittautui kuivaksi paikaksi. Löysin mustaleppälinnun ja poistuessani rotkorakkeli antoi ystävällisesti kuvata itseään eri suunnista. Puun latvasta huomasin vielä tutun kylämainan, aleksanterinkaija tarttui vielä kortille pohjoisrannassa.

Aamiaisen jälkeen sain houkuteltua vaimoni mukaan lintuasemalle. Otimme taksin, jonka mittari näytti 23,20 shekeliä perillä, eli reilu 4 euroa. Kahlaajia vaikutti nyt olevan vähemmän kuin aiemmilla kerroilla. Perinteisten lajien lisäksi näimme isopurppuramedestäjän, mustapäätaskun ja liejukanan tuttujen lajien lisäksi. Sain mukavat kuvat suokukosta, lapinsirreistä ja pikku-uikusta. Kamera pelasi taas lähes kuin ihmisen mieli.

Kävelimme kotiin, joka oli Anjalle hieno saavutus, sen kunniaksi joimme oluttölkin puoliksi. Päivä oli kuumin tähänastisista.

Illalla Hannu (*** katso selitys lopusta) soitti että hän on lobbyssä, joten menin häntä tapaamaan kolmen vuoden jälkeen. Sovimme huomisen retken klo 12:ksi.

14.12 ma       Lähdin jo kuuden aikaan hämärässä kävelemään Holland Parkiin, joka on tien toisella puolella kuin lintuasema. Holland Park on agasiaa kasvava vihreämpi alue eli vadi. Siellä on kuulemma muuttoaikana paljon pikkulintuja. Nyt ei ollut kuin arabiantimalijoukko, kyyhkysiä ja isopurppuramedestäjä. Kävelin vielä betonista vesi”ränniä” myöten päätien ali lintuaseman altaille, tosin katsoin vain lähimmän altaan. Kävelin hotellille aamiaiselle, hyvää kuten aina, mutta ei leikkeleitä maitotuotteiden kera (gosher).

Olin sopinut vaimon kanssa torikäynnistä ja se piti hoitaa ennen kuin lähdemme Hannun kanssa retkelle. Kävelimme markkinapaikalle keskustaan, ostin farkut (130S), vyön (20S) ja kolmet kalsarit 50S, vaimo osti hameen. Ehdimme hyvissä ajoin hotellille.

Hannu tuli sovitusti kello 12, hänellä oli ohjeet netistä flamingoaltaille, (samat joista P.Hytönen käytti nimeä km20!). Esitimme kartan taksikuskille, (sama nätti nainen kuin eilenkin) hän ei tiennyt paikkaa mutta lupasi yrittää. Paikka löytyi hyvin, maksoimme noin 10 km:n matkasta 42S eli vajaa 8 euroa, kuskilla ei ollut aikaa odottaa eikä hakea, joten jäimme jalkamiehiksi. Isot altaat aivan Jordanian rajalla, lintuja näkyi paljon, flamingoja, vesilintuja, kapustahaikaroitakin, lokkeja ja kahlaajia. Flamingoja oli ehkä 2-300, ristisorsia yli 100, lapa- ja jouhisorsiakin yli 100.  Kiersimme altaat vastapäivään, saimme hyviä kuvia, mutta useimmat linnut olivat turhan kaukana. Iloksemme löysimme myös aavikko- ja mustapäätaskun, tunnistamattoman kirvisen, samettipääkertun, pikkumehiläissyöjiä ym.

Kiersimme pohjoiset altaat rauhalliseen tahtiin, ja lähdimme kävellen pois. Ennen isoa tietä tuli citymaasturi johon liftasimme ja saimmekin juutalaisilta kyydin keskustaan. Tämä oli erittäin halpa reissu.

Ruokailun jälkeen haimme kaupasta pullon kuohuvaa, ja joimme sen aulassa Sutisten kanssa.

15.12 ti          Lähdimme Hannun kanssa kävelemään lintuasemalle kello 6.30. Ilma oli nyt aamulla aika kolea, pohjoistuulinen. Ei mitään uutta, paitsi flamingo altailla, harmaaasorsa ja kiertelevä räyskä Elisan ”järvellä”.

Aamiaisen jälkeen otimme vaimon kanssa taksin ja ajoimme BIG-tavarataloon lentokentän taakse. Muuta ostettavaa ei liikkeistä löytynyt paitsi tuliaiset itselle, litra rommia, vodkaa ja pullo punkkua, muutamia suklaalevyjä sekä kuivattuja ananaksia, yhteensä 114S, eli reilu 20 euroa. Palasimme kämpille ja kävelimme vielä rannassa olevaan Mall Al-Hya tavarataloon, jossa on paljon liikkeitä, emme silti ostaneet mitään.

Iltapäivällä otimme Hannun kanssa taksin ja menimme Holland Parkiin. Muutama medestäjä, paljon bulbuleita ja kyyhkysiä sekä mustapyrstötasku. Kävelimme takaisin.

16.12 ke        Viivyin pidempään sängyssä ja nousin vasta aamiaiselle. Kello 9 otimme Hannun kanssa räyhäkkäästi taksin ja ajoimme flamingoaltaille. Kiersimme altaat rauhallisesti. Ainoa uusi laji oli aavikkotylli, mutta flamingoita on hauska kuvata ainakin lennosta. Olimme sopineet että taksi tulee hakemaan kello 12, kun sitä ei kuulunut (omapa oli tappionsa), otimme toisen taksin lennosta.

Koska meillä oli vielä sekeleitä lähdimme Anjan kanssa rantakadulle katselemaan ostettavaa. Ostinkin lämminvuorisen puseron jota olin jo aiemmin ihaillut, samanlaista ei saa Kyösti Kakkosen liikkeistä, maksoin 180 ILS eli noin 32 euroa.

Erittäin kova etelätuuli, heitteli jopa uima-altaiden kalustoa, laantui kyllä myöhemmin illalla.

Illalla tavaroiden pakkausta.

17.12 to         Kotiin. Aamu valkeni sumuisena, joka ei ollut sumua vaan ilmassa olevaa hiekkaa eilisen myrskyn jäljiltä. Lähtö hotellilta 8.55, ajo Ovdan lentokentälle, jossa tiukka tarkastus meni läpi yllättävän nopeasti. Matkalaukut piti avata, mutta tietokone ei kiinnostanut eikä kameralaukkuun kajottu!

Nesteitä saa viedä koneeseen käsimatkatavaroissa, toisin kuin EU:ssa!

Kone lähti tunnin myöhässä kello 14 ja saapui lumisateiseen Helsinkiin kello 18.40, jossa oli pakkasta 14 astetta. Matkatavarat viipyivät yllättävän kauan. Kotiin saavuimme kello 21.00 mukavassa 20 asteen pakkasessa.

***Hannu     Hannuun ”törmäsin” kolme vuotta aiemmin Gambiassa (lue matkakertomus), teimme pari retkeä yhdessä. Sen jälkeen olemme lähetelleet joitain sähköpostiviestejä toisillemme. Lähetin jonkun hupaisen viestin Hannulle vajaa viikko ennen matkaa. Hannu vastasi ja sanoi että he lähtevät sunnuntaina Eilatiin. Vastasin että sepäs sattui, me menemme jo torstaina ja asumme hotelli Americanassa. Hannu vaimoineen asui sattumoisin viereisessä Astral hotellissa!

Kiitos Hannulle hyvästä ja leppoisasta seurasta. Toisen kanssa on mukavampi ja turvallisempi liikkua, ja kaksi näkee aina enemmän kuin yksi.

Hyvää:           Lyhyehkö lento, ei aikaeroa.

Sopiva ilma, ei liian kuuma, mutta aurinkoista ja sopivan lämmintä, huoneissa ei tarvinnut pitää ilmastointia päällä (ei melua).

Kraanavesi juomakelpoista, vedestä ei tarvitse maksaa!

Ilmainen tallelokero huoneessa.

Lintujakin, vaikka lintuaika oli huonoin mahdollinen, kotoisella Svenssonin lintukirjalla pärjää.

Taksilla liikkuminen halpaa, lähtö 8,5 S eli 1,5 euroa.

Ei kerjäläisiä eikä kaupustelijoita, torikauppiaatkaan eivät tuputa tuotteitaan.

Ei tippikulttuuria, säästöä sekin.

Kohtalaisen puhdasta myös, hotellialueen ulkopuolella. liikenne rauhallista, poliisi valvontaa paljon.

Jokaisen on tehtävä töitä elääkseen, ei somaleita, eikä lökäpöksy rappareita.

Ruoka monipuolista

Lyhyet etäisyydet, helppo liikkua.

Päässä ei pidetä pipaa vaan tibaa!

Huonoa:        Liikaa äänekkäitä venäläisiä, syövät paljon, ja jättävät hirveän paljon syömätöntä ruokaa lautasilleen! Eivätkä väistä vastaan tullessa vaan varaavat koko kadun leveyden.

Kirjaimet, usein tuotteissa ja tienviitoissa vain hebreaksi, joka on minulle hebreaa.

Kaikissa takseissa ei ole taksamittareita, pyytävät liian suurta maksua!’

Lintuaika oli huonoin mahdollinen.

Molempien paino nousi! Pitänee yhdessä pudottaa, mutta miten?

Lähtiessä lentokentällä pidettävä turhanpäiväinen suullinen kuulustelu.

Loppulause:   Matka onnistui hyvin. Ilmat suosivat. Lintuja sain kuvattua ehkä enemmän kuin ennalta arvioin. Rahaa meni vähän, edellisen matkan ylijäämä dollareilla olisi pärjännyt, ellei olisi ostanut vaatteita. Terveys oli molemmilla hyvä koko ajan. Vähän liikaa tuli syötyä, vastaavasti myös paljon käveltyä.

Kunhan vaimo saa matkan pyykit pestyä hän alkaa etsimään halpoja äkkilähtöjä netistä.