INTIA 2011

1 – 15.12.2011

Matkatsto:     Tjäreborg

Lento:           Finnair, Boeing 707 - 200

Hotelli:          Baga Marina, Huone 1317, kolmas kerros, suoraan altaan yläpuolella. Tilava huone, taulu TV, 50 kanavaa, vuodevaatteet vaihdettiin joka päivä. Ihan ok, mutta aamiaisen intialaisista valikoimista vain osa kelpasi, sisälsi mm. munakasta, munia, leipää, muroja, paistinperunoita, paikallisia keittoja, kurkkua, melonia, kahvia, teetä ja mehuja (kotona: laihaa kahvia ja kuivaa ranskista).

Ilmainen tallelokero, 2 vesipulloa ilmaiseksi/pv, siivous joka päivä, toimivat lukot.

Valitsin hotellin koska se on lähellä lintukohteita ja vaikutti esitteissä hyvätasoiselta. Hotelli on heti Bagasta Arporaan lähtevän poikkitien varressa. Hotellilta on lyhyt matka Hotelli Beira Mariin, Ja Bagan kosteikolle n. 200 metriä, liitelevät haukat näkyivät parvekkeelle.

Raha:             Rupia, eurolla niitä sai noin 68- 70 eli kurssi oli viime vuodesta parantunut, euro miesten töppäilyistä huolimatta.

Ruoka:          Yleensä hyvin mausteista, esim. Masala-kastike. Suosittelen Butter Chicken’iä.

Hinnat:          Elintarvikkeissa ja juomissa supermarketeissa kiinteät hinnat, vaate- matkamuisto ym. kaupoissa tinkimisellä hinta voi pudota jopa 6.-osaan pyynnistä.

Aikaero:        -3,5 tuntia.

Ilmat:            Ainakin alussa hyvin kosteita ja lämpöä yli 30 päivällä. Kun optiikan vei huoneesta ulos, linssit kostuivat ja vasta puolen tunnin päästä voi ajatella kuvaamista, onneksi ilma kuivui eka viikon jälkeen ja helteeseenkin tottui.

Kuvaus:         Kuvata voi kello 7 – 17 muuna aikana vielä hämärää. Usein ongelmana oli tilanteiden nopea vaihtuminen, ensin kuvaat maassa olevaa lintua ja yht’äkkiä tulee lentävä lintu kuvattavaksi. Viidakon sekavalo on hankala, joten asetukset eivät aina satu kohdalleen, tiheä kasvusto vaikeuttaa kohdistamista.

Vihje:            Viidakon lintuja löytääkseen on oltava paikalla heti kun tulee valoisaa, puoliltapäivin on jo hiljaista. Haikaroita ja petoja löytää hyvin päivälläkin. Opas löytää ja tunnistaa linnut, vie lintupaikoille, eikä ole kovin paljon tavallista taksia kalliimpi.

Välineet:       Kamera Nikon D300S, objektiivina Sigma 140 – 300 OS f2.8 + 2,0 telejatke. Maisemakuviin myös Nikon D70, ja varalla Nikkor 300 f4 + 1,7 telejatke.  Swarovski 8,5 x 42 kiikari. Tämän Sigman objektiivin ostin alkusyksystä, mutta en ollut sitä kovin paljon päässyt kunnon olosuhteissa käyttämään sateisen syksyn takia. Niinpä odotinkin millaisilla asetuksilla on paras kuvata. Lisäksi objektiivin paino arvelutti, siksi otin vanhan objektiivin mukaan.

1.12 to           Lähtö kotoa 3.15 mukavassa 0 - +2 lämpötilassa lentoparkkiin. Kone lähti puolisen tuntia myöhässä 7 aikaan ja, lensi Eesti, Latvia, Valkovenäjä, Venäjä, Armenia, Iran reittiä Araratin ohi. 6h 40 min lennon jälkeen tunnin välilasku Sharjah’issa, josta vielä 3 tunnin lento Goalle.

Kuumassa ja kosteassa Dabolimissa olimme 21.30. Kun osa matkustajista oli jätetty muihin hotelleihin, olimme majoittuneena vasta 23.30. Kävin vaihtamassa rahaa ja ostamassa tarpeellisia nesteitä. Nestettä on täällä juotava 3 litraa päivässä, vesi on suositeltavinta.

2.12 pe          Heräsin viiden jälkeen, istuskelin parvekkeella odotellen päivän valkenemista. Ennen 7:ää lähdin tutustumaan lähiympäristöön. Kävin lähinnä rannassa toteamassa että matkaa sinne oli ehkä liki kilometri. Söimme aamiaisen, johon emme oikein olleet tyytyväisiä, etenkään Anja. Minulle kelpaa ranskanperunat aamullakin munakkaan kanssa. Hedelmiä harvoin, banaaneja, vihanneksia suppeat valikoimat, kaikennäköisiä intialaisia linssiruokia kyllä.

Lähdin aamiaisen jälkeen toiseen suuntaan, Bagan kosteikon reunaa menevää tietä, joka muuttui poluksi, mutta jatkui yllättävän kulkukelpoisena. Lintuja kyllä oli, vanhoja tuttuja kuitenkin. Hiestä märkänä tulin kämpille ja lähdimme Anjan kanssa kartsalle, jalankulku on selviytymislaji, mutta kävimme silti rannassa asti ja poikkesimme kaupassa tulomatkalla. Lepäilimme ja lähdimme syömään hotelli Beira Marin terassille. Söimme pitsat, maku oli jotenkin outo. Kuvailin muutamia lintuja, mutten saanut mitään uutta lajia näköpiiriin. Ruusukottaraisia ja manikkeja oli langoilla, haukkoja ilmassa ja haikaroita maassa.

3.12 la           Aamiaisen jälkeen lähdin Arporaan menevää tietä. Matkalla näin kosteikoilla ja altailla oli muutamia kahlaajia. Kävelin Marinha Doudaran altaille, joissa oli vettä viimevuotiseen tapaan liian paljon, näin ollen kahlaajia ei näkynyt. Istuin ainoan puun alle juomaan vettä, huomasin valkomerikotkan tulevan korkealla kohti, onneksi ehdin napata kelvolliset kuvat. Kävelin Baga Hillsin mäkeen jonkin matkaa, mutta helteen takia palasin takaisin, jatkoin matkaa Baga-joen sillan yli Bagaan ja hotellille.

Yhden jälkeen lähdimme rantaan syömään, perinteisesti chicken tikat. Puoli neljän maissa lähdin vielä katselemaan kuvattavaa Bagan kosteikolle vievää polkua. Menomatkalla kohtasin yllättäen Santoshin, joka oli autossa odottelemassa asiakkaita ja kertoi olevansa pari päivää varattuna.

Kämpillä kävin suihkussa ja otin nokkaunet, purin kuvat ja keittelimme kahvit.

4.12 su          Sumuisen aamun takia istuin parvekkeella, mukavia lintulajeja, kuten huppuviidakkoharakka, hyppi puissa, manailin koska kuvausta ei voinut ajatella. Aamiaisen jälkeen otimme taksin ja ajoimme tuttuun Morjimiin, Chapora-joen suuhun. Tilanne oli muuttunut, hiekkarannalla ei ollut lintuja, vaan ne olivat särkällä joen keskellä! Vain muutama lokki ja tiira lensi suoraan yli, määritin vain naurulokin ja pikkutöyhtötiiran. Tuota särkkää ei ollut ennen ollut. Ilma oli tosi helteinen, kävelin lähimaastossa enkä löytänyt mainittavaa, Anja odotteli autolla. Menihän se aika tuossakin reilun 10 euron retkessä.

Iltapäivällä menimme hotellituttujen suosittelemaan Elinan baariin syömään. Kanapihvi ranskalaisilla olikin hintansa väärti. Anja otti taaskin ruuan päälle Lassin, joka on paikallinen laihaa jugurttia muistuttava terveysjuoma.

Kävin vielä ennen hämärää kosteikoilla, kilkkuseppä ja arovarpushaukka kuivissa puissa ilahduttivat.

5,12 ma         Lähdin hämärässä klo 6.30 kävellen Arporan kautta Baga Hillsiin. Auringon noustessa tulin mäkeen nousevan tien päähän. Heti sattui silmiini timali- ja manikkiparvet. Vähän ylempänä pari kultaotsalehviä ja jora sekä parvi isoja apinoita. Vuoren päällä olevassa kuivassa puussa istui valkomerikotka, josta sain mukavat kuvatkin. Kävelin alas, MD:n altailta kuvasin kyyryhaikaran ja ojasuokanan. Otin taksin lennosta ja tulin aamiaiselle. Kävimme rannassa syömässä ja vielä sen jälkeen Beira Marin terassilla, langoilla oli 12 luumupääkaijaa ja 3 nokileijua, kottaraisten, mainojen ja manikkien lisäksi.

6,12 ti            Kälppäsin taas aamulla Baga Hilsiin, matkaa ylös asti saattaa olla kolmisen kilsaa. Mainittavia lajeja olivat riikinkukko naaras ja harmaapääkyyhky, tulin takaisin tuk-tukilla, mutta jäin pois ennen hotellia ja kävin kosteikolla, täältä uusina lajeina käärmekaula ja parvi pikkukiitäjiä. Kävin illan suussa sopimassa Santoshin kanssa huomisen retken.

7.12 ke          Ilma ei enää ollut aamulla niin kosteaa kuin aiemmin. Santosh tuli noutamaan meidät klo. 9. Ajoimme Panajiin Mandovi-joen sillan yli sisämaahan. Auto lossiin ja rantauduimme Divar Islandiin, jossa emme olleet ennen käyneet. Kosteikon jälkeen alkoivat kuivat pellot, langoilla istui pitkäpyrstölepinkäisiä, mustapäätaskuja, drongoja. Mutta parasta oli saalista kyttäävä liitohaukka ja sininärhi lähes vierekkäin, ja molemmat antoivat hyvin kuvata itseään. Auto jätettiin ison puun suojiin ja kävelimme hieman. Lyhytvarvaskiuruja lenteli isoina parvina, aasiankiuruja lähti maasta. Ilmatilassa liikkui piispahaikaroita, pikkumarabuita, rakonokkia, kiljukotkia, pikkukiljukotka, pikkukotkia, haara- ja bramiinihaukkojen lisäksi. Matalalla saalisteli rusko- ja arosuohaukkoja. Painavalla kalustolla korkealla liitäviä lintuja on rankka kuvata käsivaralta. Santosh veloitti 1200 rupiaa eli 18 euroa.

Palasimme hotellille 13 jälkeen, kävimme altailla syömässä edullisesti. Otimme pitkät nokoset, kävin altaalla uimassa, keittelimme kahvit ja katselimme Swarzeneggeriä telkasta.

8.12 to           Aamupäivällä ei mitään uutta. Söimme altailla chicken fingerit (nam). Santosh tuli noutamaan kello 15, ajoimme nyt meille uuteen lintupaikkaan Siolim’iin, joka sijaitsee noin 10 km. Morjimin suuntaan. Riisipeltojen läpi kulkee kapea maantie, lintuja oli molemmin puolin tietä. Mainittakoon lajeista noin määrinä rakonokat joita oli ehkä 100, pyhäiibiksiä 5, jalohaikaroita 10, pronssijassanoita 50, pitkäjalkoja 50, 1 riuttahaikara, pikkujalo- harmaa- silkki- ja riisihaikaroita, pikkutyllejä, mustajalkatylli, pikkusirrejä, liroja, valkovikloja, keltavästäräkkejä, sekä suippopyrstökurppa. Kauempana pelloilla näkyi valtavasti valkoisia haikaroita. Ilmassa tutut haukat, mainoja, mehiläissyöjiä, pääskysiä, kuningaskalastajia, smyrnankalastajia sekä mustapääkalastaja langoillla. Kuvailin kaikki sopivilla etäisyyksillä olevat. Ilmakaan ei ollut kauhean kuuma eikä kostea. Santosh veloitti 800 rupiaa (12 eur), jatkossa paikalle voi ajaa taksilla kun siellä kerran on käynyt.

Iltauinnin päälle joimme kahvit, purin kuvat ja lajittelin ne tietokoneelle.

Odottelimme niin kauan että uusi erä suomalaisia saapui, joukossa Lauri ja Monica Kokkala joiden kanssa olimme sopineet retkeillevämme yhdessä.

9.12 pe          Aamulla Santosh tuli noutamaan 6.30, ajoimme tuttuun Arpora Forestiin. Ilma oli vielä hämärä, mutta valkeni vähitellen. Eipä aikaakaan kun Santosh löysi bengalinpitan, risukosta ja huonoista valaistusolosuhteista huolimatta sain jonkinlaiset kuvat. Pitta on eräänlainen Goan kävijän ”must”, se pomppii viidakossa kuivan aluskasvillisuuden seassa. Päivän jo valjettua jatkoimme polkua pitkin, puissa hyppi mm. sinisiipilehviä, kultaotsalehviä, useita bulbulilajeja, mustapääkäpinkäinen, rusovyömonarkki, isotiaistimali, jora, kashmirinuunilintu. Maasta, jaloista lähti viidakkopyyjuoksija ja sokerina pohjalla pois lähtiessämme puissa hyppi 2 intianmalkohaa. Harmi että piti lähteä aamiaiselle.

Syötyämme lähdimme Kokkaloiden ja Jaanan kanssa tutustumaan Bagaan, poikkesimme Beira Marin terassilla. Kiljukotka lensi yli, piispahaikara pyörähteli jonkin aikaa kohdalla.

Lähdimme Anja, Jaana ja minä Santoshin taksilla Mapusan markkinoille. Tunkkaiselta torilta naiset tekivät parin tunnin ajan halpoja ostoksia.

Söimme hotellilla kanaa, ja lähdimme Laurin kanssa Bagan kosteikkoon tutustumaan.

Otimme nokoset, kävin uimassa ja käsittelin kuvia lopun iltaa.

10.12 la         Lähdimme Laurin kanssa aamiaisen jälkeen Arpora Forestiin. Ilmeisesti olisi pitänyt mennä aikaisemmin, koska nyt oli hiljaisempaa kuin eilen. Minulle uusia lajeja valkovatsadrongo ja tarhakukastaja. Kävelimme MD:n altaille, jossa ei mitään uutta, siitä kävelimme metsän läpi Arporaan, otimme taksin ja tulimme kämpille.

Vaimoni kanssa lampsimme kauppaan ja sen jälkeen söimme hotellissa kanaa.

Santosh tuli 15.15, Lauri, Monica ja minä nousimme kyytiin. Arporassa Santosh huomasi valkomerikotkan ilmassa. Jatkoimme jälleen Siolimiin. Vaikka olin kerran käynyt, uusia retkipinnoja tuli silti, mustavästäräkki, pikku-uikku, kultakurppo ja pitkäpyrstöjassana.

Ruuhkassa takaisin kahden pysähdyksen taktiikalla.  Kävin uimassa ja joimme kahvit ja lajittelin kuvia.

11.12 su        Aamulla Monica, Anja, Lauri ja minä hyppäsimme Santoshin taksiin ja hurautimme mahtavalle Zuari-joelle. Siellä hyppäsimme saman kuljettajan veneeseen kuin edellisenä vuonnakin yhdessä intialaisten kuvaajien kanssa. Sillan ulkonemilla oli aasiankalliopääskyjä ja muuttohaukka, tolppien päistä kuvasimme töyhtötiiroja.

Jatkoimme virtaa ylös, idänkäki tuli kuvatuksi lehvästöstä, kuvasimme myös sulttaani- mustapää- ja turkoosikalastajat, sekä jalo- yö- kyyryhaikarat. Lisänä pyhäiibis, pikkumarabu ja piispahaikara hyvin kuvattavina kuivissa puissa. Superbonus oli seepraluhtakana joen penkassa. Kahlaajia ei nyt ollut koska vesi oli korkealla.

Kolmen tunnin risteilyyn sisältyi litra vettä ja pari maukasta käärylettä hintaan 1000 rupiaa/sierainpari.

Paluumatkalla poikkesimme samalle lutakolle kuin edellisenä vuonnakin. Kasvillisuuden seassa oli satoja viheltäjäsorsia, muutamia kääpiöhanhia, taveja, heinätaveja, jouhisorsia, pronssijassanoita ja sulttaanikanoja. Hotelilla olimme 13 aikoihin, Santosh veloitti 1000, pienet tipit tietysti luotettavasta kyydityksestä. Söimme onnistuneen retken kunniaksi butterchickeniä vahvoilla mausteilla hotelilla. Retki oli ehkäpä matkan parasta antia.

Olimme juuri torkahtaneet kun puhelin soi ja ilmoitettiin että Virtanen on respassa. Hain Virtaset ja Veijalaiset huoneeseemme juttusille. Virtasten kanssa olimme vuotta aiemmin huonenaapureina.

Kävimme vielä Monican ja Laurin kanssa bongaamassa brahmanpöllön (2) Beira Marin terassilla.

12.12 ma       Kello 6 Santosh suuntasi autonsa kohti Mayem Lakea, kyydissä Lauri ja Pauli. Metsäiseltä järveltä löytyi muutamia mukavia lintulajeja kuten tarhalukkinen, pronssi- ja peräsindrongo, plain flowerpecker, riippukaija ja harmaakehrääjä. Santoshilla on ihmeellinen kyky löytää linnut vaikeista paikoista. Palasimme eri tietä ja olimme ”kotona” 13 aikoihin. Palvelun hinta oli 1800, matkahan oli aika pitkä.

Naiset olivat käyneet tekemässä halpoja vaateostoksia tällä välin, Jaana oli ollut mestaritinkijä.

Levon jälkeen hurautimme taksilla Baga joen taa syömään Lila nimiseen ravintolaan , jonne olimme sopineet tärskyt Virtasten ja Veijalaisten kanssa. Avoimessa ravintolassa oli kohtuu hintaiset ruuat ja selkeät ruokalistat. Me raavaat miehet söimme maukkaat pippuripihvit ja upeat leidit Chicken Cordon Bleut. Kävimme vielä Virtasten huoneessa kakkukahveilla ja Honeybeellä Marinha Doudara hotellissa.

13.12 ti          Koko ajan nukuimme tosi huonosti malariapillerien takia. Nytkin pyörimme koko aamu yön sängyssä. Breakfast boxit olivat ensimmäistä kertaa valmiina ajoissa. Santosh toivotteli huomenet 6.00 ja lähdimme nyt Bondlan suuntaan. Santosh ajoi tavallisuudesta poiketen lujaa jotta ehtisimme auringon nousun aikaan perille. Bondlassa on eläintarha mutta sinne asti emme menneet. Eka pysäys oli korkeiden ja laajojen lehtipuiden luona. Eliksiä alkoi taas ropisemaan. Viiridrongoja, oranssiminivetti, huppukuhankeittäjä, nokileijuja, huppuviidakkoharakoita ym. puissa. Seuraava pysähdys oli savannimaisessa avoimessa metsässä. Kovia lajeja täälläkin, harjakotka puussa, siniampiaissyöjä, rusohuppuseppä, malabarinkottarainen ym.

Jatkoimme vielä pysähdellen välillä, havainnot mustapäätimalista, sinimonarkista, himalajan kivikkorastaasta, ruskosieposta, sini-irenasta, puistosinisieposta, aasiantöyhtötikasta, idänuunilinnusta, paratiisimonarkista ym.

Näitä lajeja voisi olla mahdoton löytää ilman lintupaikat ja linnut tuntevaa opasta, vahingossa ei noihin paikkoihin eksy.

Ajoimme takaisin, Monica ja Lauri halusivat ratsastaa norsulla, joten poikkesimme paikkaan jossa palvelua tarjolla. Lisäksi maustefarmilla, jonne oli pääsymaksu 400, sisältäen esittelykierroksen ja aterian. Matkatoimiston maustematka 36 eur/henk, eli 2500 rupiaa, tosin tähän sisältyy temppelikäynti ja jokiristeily.

Olimme hotellilla 3pm jälkeen, Santosh veloitti 2400 rupiaa eli 35 eur, 17,5 eur/perhe, 8,75 e/henk!. Oikein onnistunut matka, tosin takapenkillä oli ahdasta rotevilla ihmisillä.

Nukuimme pari tuntia sikeästi, joimme kahvit ja rupesin käsittelemään kuvia.

14.12 ke        Nukuin nyt harvinaisen hyvin. Ajoimme Laurin kanssa Santoshin kyydillä Arpora Forest’iin 6.15, eli hämärässä. Santosh löysi pitan helposti. Pitta kävi välillä n. kolmessa metrissä, mutta risujen takia emme saaneet kuvia. Muita mukavia lajeja taaskin löytyi, pikkuminivetti, rastasviidakkotimali, valkomerikotka, harjakotka, kultaotsalehvi ym. Santoshin taksa oli 500 rupiaa eli 7,3 eur, pikku tipit tietysti päälle.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Anjan kanssa kylille, ostimme tuliaisia muille ja itselle. Poikkesimme myös parturissa, minulta leikattiin tukka ja parta, hierottiin pää ja kasvot, Anjalta hoidettiin kulmakarvat, hierottiin naama ja pää, koko hoito 1000 rupiaa eli 15 eur.

Illan suussa Kävin Laurin ja Monican kanssa Beira Marin terassilla bongaamassa kanelipikkuhaikaran.

15.12 to         Aamulla klo 6.45 ajoimme Laurin kanssa taksilla Baga Hilssiin. Muutamia mukavia lajeja löytyi nytkin. Valkomerikotka, muuttohaukka ja intianjalohaukka ilmassa, isomalabarinmedestäjiä pensaissa.

Hotellilla söimme viimeisen aamiaisen, pakkasimme tavarat, kävimme kaupassa tuhlaamassa liikoja rupioita. Huone piti luovuttaa klo 12, lisäaikaa ei saanut rahallakaan. Kävimme Kokkaloiden kanssa Elisa-ravintolassa syömässä chikken tikat. Kulutimme aikaa altailla, vaihdoimme vaatteet Kokkaloiden huoneissa, koska bussi tuli vasta 17.45 noutamaan. ”Lievässä” ruuhkassa 50 kilsan ajo lentokentälle vei yli 2 tuntia. Panajin jälkeen näin hämärässä 2 isoa pöllöä lennossa, ehkä tornipöllöjä. Lentokentällä muodollisuudet kävivät nopeasti, ei turhaa tärkeilyä.

Kone lähti reilun puoli tuntia myöhässä ilman näkyvää syytä. Nukahdin ennen Sharjahia jossa vietimme tunnin miniloman.4641 kilometrin lento Teheranin ja Moskovan yli puolinukuksissa, laskeuduimme puolisen tuntia myöhässä Vantaalle. Perillä odotti suomalainen joulukeli, neljä astetta lämmintä ja vesisade. Kotiin saavuimme pikaisen kauppa ja postikäynnin jälkeen klo 8.10.

Yhteenveto:  Matka onnistui hyvin. Ei mitään ongelmia teknisiä eikä terveydellisiä. Rahaa kului kohtuullisesti maan hintatasoon nähden, muihin maihin verrattuna vähän. Ilmat olivat Goan ilmoiksi hyvät, ei sateita, myrskyjä, eikä valtavan kuumaa, ehkä 30 päivisin ja öisinkin ehkä 25.

Lintujen suhteen en asettanut tavoitteita, ajattelin jos 10 uutta lajia, niin hyvä on, mutta noin 30 uutta löytyi, lajeja 187, jos kaikki muistin laittaa muistiin. Pois jäi paljon aiemmilta reissuilta tuttuja helppoja lajeja.

Kiitos:           Kokkalan pariskunnalle yhteistyöstä ja mukavasta seurasta. Jaanalle kiitos mukavasta seurasta ja mestarillisesta tinkimisestä kaupoissa. Santoshille mahtikiitos turvallisesta kyydistä, loistavasta opastuksesta.

Plussat           + halpa maa

-          hyvä hotelli, suosittelen

-          hyvä ruoka kohtuuhinnalla

-          rehellisiä ja iloisia ihmisiä

-          turvalista

-          ei itikoita

-          vähemmän kerjäläisiä kuin Suomessa

Miinukset      ei jalkakäytäviä, jalankulku turvatonta, pitää katsoa tarkkaan mihin astuu, vasemman puoleinen liikenne.

liikenteen päästöt ja likaisuus

Lariam-malariapillerit vie yöunet, mutta eivät aiheuta väsymistä siitä huolimatta.