MATKAKERTOMUS

Kohde:                                Gambia

Aika:                                   10 – 24.11.2017

Matkanjärjestäjä:                Tjäreborg, Matkan hinta 1642e, aamiaisella, tilavampi huone. Tarjouksessa, alennus 400e/henk. eli 800 euroa.

Lentoyhtiö:                         Thomas Cook, Airbus 321, mennessä rivi 15, ovikohta, jalkatilaa hyvin, paluulennolla rivillä 2.

Hotelli:                                Ocean Bay, ****+, Cape Pointissa, koostuu useasta 2-kerroksisesta rakennuksesta. Huone 315, 2 krs, näköala altaalle.

Valoisa aika:                       Kuvaamista voi ajatella välillä 7 – 18, joka on harmi koska herään aikaisin.

Valuutta:                             Dalasi, 1 euro oli 54 dalasia, eli kurssi on koko ajan parantunut.

Lämpötila:                          Päivisin 30 tai vähän yli, öisin mukavan leppoisa.

1.pv pe                                Nousimme 3:n aikaan ylös ja lähdimme 4.15 ajamaan 5. asteen pienessä tihkusateessa Lentoparkkiin.

Kone lähti ajallaan 9.30. Lento Ruotsin, Tanskan, Saksan, Hollannin, Belgian, Ranska, Espanjan ja Portugalin

yli Las Palmasiin missä vajaan tunnin välilasku. Yundumin lentokentälle laskeuduimme 15.10.

Bussi oli tapansa mukaan ilmastoimaton ja ahdas, ja liikenne ruuhkaista. Hiki puski vaatteiden läpi.

Saimme huoneen 323, parvekkeelta näköala suoraan viereisen talon seinään. Kävin vaatimassa muuta

huonetta, mutta ei kuulemma ollut mahdollista saada allasnäkymää, ehkä huomenna?

Huone kyllä oli muuten hyvätasoinen, suihkukin liian moderni, mutta saimme sentään vettäkin tulemaan.

Ehdin vielä valoisalla kuvata kottaraisia hotellin puistosta,

Kävin vielä vaihtamassa rahaa ja ostamassa vettä ja virvokkeita läheisestä butiikista.

Kävimme ottamassa allasbaarissa yhden pienen Jul Brewin, oikein hyvää olutta.

Suihkun jälkeen menimme suoraan nukkumaan.

2.pv                                     Huonosti nukutun yön jälkeen menimme aamiaiselle. Aamiainen olikin todella hyvä, paras tähän asti Gambiassa tai Intiassa.

Olimme olleet läheisessä hotellissa 11 vuotta sitten joten ympäristö oli tuttua. Lähdin kävelemään kohti Calypso nimistä rantaravintolaa jonka edustalla muistin olevan lammen jossa oli monia lintulajeja.

Kohta seuraani lyöttäytyi paikallinen lintuopas, tuttu tilanne Gambiassa vierailleille. Katselimme ravintolan puolelta lammen jossa oli useita haikaralajeja ja kirjokalastajia sekä pari mustahuittia ym.

Rakennuksen takaa löytyivät paratiisimonarkki, taiturikultarinta ym. Jatkoimme pikkutietä etelään, paikat olivat rehevöityneet sitten viime näkemän. Pikkutien varresta löytyi mm. afrikansininärhi, harmaaturako, punanokkatoko.

Paita märkänä palasin hotellille, otin kylmän suihkun ja lähdin vastaanottoon kyselemään toista huonetta. Vihdoin muutaman yritelmän ja usean ”ten minits” jälkeen meille näytettiin huone joka sitten olikin sijainniltaan mukava, näkymä oli altaiden suuntaan huoneesta 315 toisesta kerroksesta. ”Ten minits” tuntui olevan noin 2 tuntia.

Lähdimme syömään Calypso ravintolaan, kamera tietysti mukana. Ruokien hinnat olivat hirveän korkeat, mutta söimme kuitenkin.

Kuvasin odotellessa mm. jalohaikaroita, kaislamerimetsoja, täpläkyyhkyä, pöytien välissä vieraili apinoitakin ja rannassa vilahti yli metrinen monitor-lisko.

Huilattuamme kämpillä lähdin vielä 17. jälkeen pikku kierrokselle lähikaduille, menin eri tietä joten vältin lintuoppaan.

Kävimme illalla uimassa ja joimme kämpillä kahvit.

3.pv su

Edelleen nukuimme malarialääkityksen takia huonosti. Aamiaisen jälkeen lähdin heti maastoon. Calypson suuntaan. Tutuksi tullut lintuopas, lyhyesti Tom (Famara Njie), oli jo valmiina ”kytiksessä”. Puista löytyi keltaotsaseppä, savannivarpuspöllö ja pitkäpyrstölepinkäinen mm. Kävelimme nyt kauemmaksi Old Cape Roadille asti ja sitä pitkin sillalle asti. Tien molemmin puolin on kosteikkoa jossa paljon lintuja, kahlaajia, haikaroita, petolintujakin. Lajeista voi mainita kobolttihaikaran, pikkukuovin, pitkäjalan suuren joukon tylleja, ylitse lensi muutamia pelikaaneja ja räyskiä.

Olinko jo tottunut lämpöön kun en enää hikoillut niin paljoa, jalatkaan eivät enää vaikuttaneet kipeiltä?

Päiväkahvien jälkeen lepoa, ja kävimme kaupasta hakemassa vettä.

14 jälkeen lähdimme syömään Happy Corner ravintolaan, ruokalistalla olikin tuttuja annoksia ja hinnat puolet Calypso hinnoista. Söimme maukkaat kanapihvit vedellä huuhtoen.

Kävelin vielä ennen viittä pienen lenkin lähistöllä, löysin gambianpinnaksi nakkelitöpökertun. Capypson altaalla ruokkivat krokotiileja joita oli ainakin 5, tosin ei kovin isoja, alle nelimetrisiä.

19 aikaan menimme uimaan, altaalla ei siihen aikaan ole ruuhkaa. Vesi on ehkä liiankin lämmintä, mutta mukavaa kun ilma on leppoisa ja variksen kokoisia lepakoita lentelee ilmassa.

4,pv ma

Nukkuminen oli yhä sitä ja tuota. Aamiaisen jälkeen lähdin Abukoon. Olin netissä hieronut retkikauppaa lähinnä hintatason selvittämiseksi Ansumana Drammehin kanssa, ja koska hän otti yhteyttä lähdin hänen opastukseensa. Abukon luonnonpuisto on palanen viidakkoa. Lajimäärä oli yllättävänkin vähäinen, mutta mainittakoon, viher- ja violettiturako sekä kyyryhaikara, suuri määrä kobolttihaikaroita.

Emme tehneet täyttä kierrosta vaan tulimme takaisin pääportille.  Maksoin matkasta 25 euroa. Ansumana on oikein pätevä lintuopas, joten voin suositella häntä.

Illansuussa kävelin vielä Old Cape Roadin  (OCR) suuntaan. Sain mukavasti kuvattua abessiiniansininärheä ja korkeista puista loimusepän ja senegalinkaijoja.

Iltauinnin ja teen jälkeen olin melko väsynyt.

5.pv ti

Yön nukuin hyvin ekaa kertaa tällä reissulla. Aamiaisen jälkeen lähdin yksin kävellen Old Cape Roadille. Löysinkin muutamia retkipinnalajeja, senegalinpaksujalan, lampiviklon sekä tundrakurmitsan. Kauluskaijoja ja riuttatiiroja näkyi ilmassa. Lopuksi löysin viirukalastajan riisipellon reunan pensaan oksalta.

Aamupäivän olimme altaalla auringonotossa, sen päälle kahvit kämpillä ja lepoa.

Ruokailimme altaalla, otimme pitsat lisätäytteillä, 750 dalasin kokonaishintaan, vesineen ja prosentteineen jotka oli jo valmiiksi laskussa, ei siis tippien kanssa puljaamista.

Kävimme pikku marketissa ja vaihdoimme lisää dalaseita.

Käppäilin vielä iltapäivällä OCD:n suuntaan, Sunshine ravintolan luona huomasin rantapensaassa 9 naamiokyyhkyä ja niitä kuvatessa siihen lensi vielä punapäälepinkäinen.

Paluumatkalla oli pakko poiketa oluelle Sunshine ravintolaan, olipa nautittavaa!

6.pv ke

Olin sopinut retken Abukoon toisenkin oppaan kanssa, enkä viitsi ruveta sitä perumaan tai muuttamaan, olkoon vaikka kehitysapua.

Anjakin lähti mukaan. Aina tuolla jotain erilaista näkee, vaikka paikka ei enää tunnu niin hyvältä lintukohteelta kuin 10 v. sitten. Nyt poikkesimme myös eläintarhan piilokojussa.

Söimme allasbaarissa, jossa ihme kyllä on halvempaa kuin lähibaareissa.

7.pv to

Aamulla kävelimme krokotiilifarmille, jonne oli matkaa noin 1,5 km. Kuulemma olisi hyvä lintupaikka, mutta eipä juuri ollutkaan, vain pari uutta reissupinnaa löytyi. Tosin matkalla sain hyviä kuvia monista linnuista.

Ruokailimme allasbaarissa, uimme ja keitimme iltakahvit. Nämä ovat tulleet rutiineiksi.

8.pv pe

Viikko jo lusittu. Aamulla kävelin Old Cape Roadin taakse asuin- ja viljelyalueelle näkemättä sen kummempaa.

Sieltä sitten kosteikolle. Uusia lajeja löytyi nytkin, punakuiri, kuovisirri, etelänselkälokki,ja tuhkahyyppä ja paksujalasta sain hyvät kuvat.

Illansuussa tein liki saman lenkin, aina hieman eri teitä ja polkuja. Riisipellon laidan lehtipuusta löytyi pari turkinkyyhkyä, ja punakauluspiispa komean punaisena, joukossa muutamia eri kutojalajeja.

Kunto on ollut koko reissun toistaiseksi oikein hyvä. Helteestä huolimatta jaksaa kävellä kun vauhti on sopiva, kauheasti en ole hikoillut.

9,pv la

Eilinen malariapilleri jätti taas yöunet vähiin. Aamulla ei lähilintuopasta näkynyt, joten kävelin vain lähistöllä.

Mitään ihmeitä ei näkynyt, lämpötilaan on jo tottunut, samoin ystävällisiin ihmisiin.

Päivällä olimme altailla harvinaisen pitkään. Ruokailimme Happy Cornerissa, Anja ei oikein pidä sen tasosta.

Iltalenkillä hotellin läheltä sain hyviä kuvia monista lajeista.

Kuten, sieppodrongo, loimuseppä, sinirintakalastaja, liekkitikkanen, senegalinkaija, ja vihersäihkyjä.

10.pv su

Aamulla 7.30 lähdin lintuopas Tom’in kanssa bushtaxilla Pirangiin. Pirangissa on isot katkarapualtaat, jossa paljon lintulajeja. 27 uutta reissupinnaa löytyi täältä. Voi mainita afrikan- ja euroopankaustahaikarat, flamingot, pelikaanit ja monet kahlaajat.

Mukava reissu lämpimässä autossa, ikkunat oli raollaan, eikä liikkuneet auki eikä kiinni.

Maksoin matkasta 30 euoa plus tipit. Palasimme puoliltapäivin takaisin oikein mukavan retken jälkeen.

Kävimme Anjan kanssa Bakaun markkinapaikalla jalkaisin, mutta emme ostaneet mitään. hienoja puuveistoksia kyllä olisi, sääli että turistit eivät niitä juurikaan osta.

Iltauinti variksenkokoisten lepakoiden lentäessä yläpuolella.

11.pv ma

Allaspäivä, lukuunottamatta aamu- ja iltalenkkiä. Sain tietokoneen vasta nyt langattomaan nettiin, vaikka olin yrittänyt usein, mutta aina lataus oli keskeytynyt.

Olemme ruokailleet allasbaarissa, jossa tarjolla selkeitä länsimaisia annoksia 200 – 400 dalasin hintaan.

12.pv ti

Aamupäivällä lähdimme vihreällä taksilla Banjulin markkinoille. Tavaraa riittää, hintoja ei näy missään, tinkiminen kuuluu asiaan. Ostin sandaalit, talveksi? Ja lapsille jotain tuliaisia. Onneksi kaikki löytyi mitä etsimme. Kuski Cherno (puh 2315008) toimi myös oppaana markkinoilla, oikein miellyttävä ja hillitty kaveri. Kyyti maksoi 450 dalasia eli reilun 8 euroa kahdelta tunnilta, matkaa ehkä reilu 10 kilsaa suuntaansa.

Sovin Yanksin kanssa keskiviikolle retken Marakissaan jossa en ole ennen käynyt.

13.pv ke

Yanks, tuttu opas, tuli noutamaan klo 7.30. Matkasimme halki Serrekundan ruuhkaisen kaupungin myös Brikaman taajama oli erittäin ruuhkainen. Liikenne on ”sujuvaa”, ja kuin ihmeen kaupalla siitä selvittiin, vaikka välillä hirvitti.

Määränpää oli Marakissa, jota oli kehuttu lintukohteena, ehkä vielä 10 kilsaa Brikamasta etelään.

Yanks pysäytti tien laitaan mistä kävelimme savannille, jossa oli viljelypalstoja välissä. Ihan mukavia lintulajejakin oppaat löytävät koska he osaavat etsiä tiettyjä lajeja oikeista paikoista. Nyt löytyi palmikkokäki, mustasäihkyjä, rosvo- ja liskohaukka sekä kaikki sarvinokat jne. Ehkä puolentoista tunnin ja noin viiden kilsan kävelyn jälkeen palasimme autolle ja ajoimme eteenpäin sillan pieleen. Jalkauduimme ja kävelimme lähimaastossa. Palasimme autolla Matakissa Campiin, joka on eräänlainen leirintäalue majoineen.

Ihan kivan näköinen paikka tämä oli. Katselimme ravintolan terassilta lintujen juottopaikkoja, joissa piti käydä jos vaikka mitä. No ei kuitenkaan kuin yksi uusi laji minulle, isohunajaopas.

Odotin paljon parempaa lintukohdetta, mutta oliko huono tuuri tällä kertaa, vai ylimainostettu kohde.

Hotellillekin selvisimme vaurioitta 14 aikoihin, mutta liikenne on aina hintansa arvoinen elämys.

Vähäpäästöisyydestä ei ole täällä kuultu, kaikki ikäloput autot tuodaan Euroopasta tänne savuttamaan.

14.pv to

Aamiaisella olen syönyt ensin puuron, muroilla ja hilloilla, sitten pääosin hedelmiä, lopuksi teetä ja leivonnaisia.

Tein lenkin lähistöllä, kuvia syntyy joka kerralla, mutta ei mitään uusia havaintoja.

Päivällä löhöilimme altaalla, joka ei oikein ole minun lajini.

Illansuussa taas pikku kierros lähiteillä, ilman mainittavaa.

15.pv pe

Lähtöpäivän aamuna kävelin lähistöllä. Pakkasimme tavarat ja joimme kahvit kämpillä.

Huone luovutettiin klo 12 ja maksettiin ruokailulasku, joka oli tismalleen oikein, Anja piti kirjaa maksuista koko ajan. Auto nouti klo 13, nyt oli jopa ilmastoitu bussi.

Ostimme lopuilla dalaseilla lentoasemalta itselle tuliaisia.

Kone lähti puoli tuntia myöhässä 17.10, välilasku oli  Las Palmasissa.

16.pv la

Kone laskeutui Vantaalle klo 4.00, lentoparkista pääsimme lähtemään 4.45. Ajoimme Hämeenlinnaan viiden asteen pienessä vesisateessa, kotona olimme 5.45.

Loppulause:

Matka meni hyvin, ei ongelmia matkalla eikä perillä. Sää oli aurinkoinen ja lämpöä riittävästi ellei liikaakin.

Katkaisi mukavasti Suomen sateisen syksyn.

Harmi ettei meillä ollut matkaseurana samanhenkistä perhettä.

Hotelli:

Hotelli oli hyvä, paras missä olemme Gambiassa olleet. Aamiainen oli länsimainen, leikkeleitä vain oli niukasti, puurot, murot, hillot, hedelmät ja vihannekset sekä munia eri muodoissa. Leipää, kahvia, teetä ja kahvileipää.

Huoneen saimme vaihdettua hyvälle näköalapaikalle, huone siivottiin joka päivä.

Uima-allas oli riittävän iso ja aurinkotuoleja oli riittävästi. Piha-alue oli avara ja siististi hoidettu. Ranta oli vieressä. Hotellissa oli kolme ravintolaa.

Raha:

Rahaa kului vähemmän kuin odotimme. Puolihoito olisi maksanut molemmilta kahdeksi viikoksi 540 euroa, mutta emme ottaneet sitä. Söimme pääosin allasbaarin ruokalistalta ihan hyviä länsimaisia annoksia, jotka kuitattiin ja maksettiin kortilla pois lähtiessä, lasku oli 108 euroa. Lisäksi söimme kolmasti hotellin ulkopuolella, ruokaan meni yhteensä noin 150 euroa, joten siis puolihoitoa ei kannattanut ostaa. Tippejä ja muita avustuksia jaoin ehkä 20 eurolla.

Linturetkiin kului 95 euroa, yhden maksoin dalaseilla. Retkiä tein/teimme vähän joten niihin ei paljon rahaa mennyt.

Tuomisiakaan ei tuosta maasta paljon tullut ostettua.

Kuluihin voi lisätä malarialääkkeet yht. 84 euroa, ja lentoparkki 62 euroa.

Linnut:

Lajimäärä jäi 163:een. Jos lajimäärää aikoo saada reilummin, on syytä retkeillä erilaisissa maastoissa. Nyt jäi paljon helppojakin lajeja näkemättä.

Sisämaassakin pitäisi käydä ja sieltä löytyy lajeja joita ei rannikolta löydy.

Plussat:

Hyvä sää. Hotelli oli yllättävän hyvä ja satuimme saamaan sen sopivalla alennuksella (400€/henk). Eurolla sai enemmän dalaseita kuin aiemmilla reissuilla.

Olimme terveitä koko matkan ajan.

Miinukset:

Malarialääkitys vei yöunet, paikallisoppaan mukaan malariaa ei enää seudulla ole.

Meillä ei ollut matkaseuraa, Anja joutui olemaan paljon yksin kun minä olin linturetkilläni.

Thomas Cookilla saa olla matkatavaraa vain 20kg/henk, josta käsimatkatavaraa vain 6 kg, tarkkaan punnittava mitä matkaan ottaa. Lisäkiloja voi tietysti ostaa.

Ei mitään uutta ja ihmeellistä, ympäristö on likaista, liikenne entistä ruuhkaisempaa. Retkistä kuluu matkoihin suuri osa ajasta liikenneruuhkissa.

Kadulla kulkiessa seuraan pyrkii edelleen ns. bumstereita, joista ei hevillä pääse eroon, he haluavat opastaa pikku palkkion toivossa. Se on ymmärrettävää kun muita töitä ei ole.