MATKAKERTOMUS

7-11.5.2008

Miksi:            Serkkuni Vesan ja hänen elinkumppaninsa Raijan kanssa päätimme viimevuotisen onnistuneen retken rohkaisemina tehdä retken uudestaan. Tilasimme matkan ja majoituksen noin kuukautta aikaisemmin.

Majoitus:       Altmöisa kylälistemaja, (http://www.altmoisa.ee) j oka on noin 15 km Haapsalusta Puisen niemen suuntaan. Majatalo on vanhan mallin mukaan rakennettu 2003 olkikattoinen ja kaksikerroksinen. Majapaikasta on matkaa Puisen niemenkärkeen ehkä 7- 8 km ja hyvälle hanhipaikalle navetan luo 2-3 km. Lagneranna linnu-tornille ehkä reilu kilometri pitkostietä. Lähimpään kauppaan (pood) reilu kilometri, kyläkauppa ei ole Keskisen luokkaa, mutta janojuomat löytyy.

Aamiainen oli hyvä ja runsas noutopöydästä, meillä oli puolihoito, saimme valita ruokailuajan itse, ruokaa tosin ei saanut itse valita ruoka ja jälkiruoka tuotiin pöytään. Televisiota ei huoneissa ollut, vaikka nettisivuilta niin voi päätellä. mutta eihän sinne telkkaria katselemaan menty.

Huoneet ja kylpyhuoneet olivat isoja ja siistejä, jopa naiset olivat tyytyväisiä. Puolihoidolla maksoimme n. 240 euroa/perhe. Turhankin hyvä ja kallis, kyllä lintuharrastajalle kelpaisi yksinkertaisempi majoitus.

Majoitusta on saatavilla aivan Haeskan tornin vierestä http://www.tuulingu.ee , tämä lienee kuitenkin varattu jo hyvissä ennen hanhiaikaa. Haeskan kartanoon on tulossa majoituskapasiteettia, kävelymatkan päähän tornista puistomaiseen maisemaan. Vuosi sitten olimme Haapsalun Pullapäässä http://www.prp-puhkus.eu/ lehtomaisessa maisemassa.

Linnut:          Saimme 107:stä lajista havainnon. Yleisimpiä lintuja olivat valkoposki, meri, metsä, ja tundrahanhi. Kahlaajista suokukko, liro, punajalkaviklo ja mustaviklo sekä meriharakka. Pikkulinnuista kottarainen, hemppo, metsäkirvinen, satakieli, västäräkki, kiuru, haarapääsky. Petolinnuista merikotka ja ruskosuohaukka.

Lintupaikat:  Haeskan torni on noin vajaa 20 km Haapsalusta Lihulan (Saarenmaan) suuntaan, korkea torni mistä hyvät näkymät Matsalun lahdelle. Hanhia on usein myös lähialeen pelloilla.

Puisen niemelle menevän tien varressa olevan navetan luota näkee hyvin lahdelle, jossa on paljon hanhia ja kahlaajia. Puisen niemen rannoilla on kahlaajia ja hanhia, niemen kärjestä näkee ulapalle moneen suuntaan.

Haapsalu on niemessä jonka joka puolelta löytää lintuja. Promenade-hotellista voi katsella lintuja suoraan ikkunasta. Korkea lintutorni on itäpuolella.

Ehkäpä ensi vuonna pitää tutustua myös Noarootsin seutuun Haapsalun lahden itäpuolella.

7.5 ke            Lähdimme kotoa klo 7.30, kahvittelu Kuortissa. Kävimme useissa sukulaisissa Turengissa ja Hämeenlinnassa. Yövyimme Anjan siskolla Eilalla.

8.5 to             Nousin ylös ennen kuutta ja ajelin Turengin altaille. josta löytyi pari lapasorsaparia, telkkiä, taveja, mustakurkku-uikkupari, liroja sekä pikkutylli, vuosipinnaksi pensaskerttu. Poikkesin vielä Katumajärven rannassa jossa runsaasti silkkiuikkuja ja nokikanoja.

Vesa ja Raija saapuivat klo 9 ja ajoimme Helsingin Katajanokan terminaaliin, ajo vei 1,5 tuntia, Viking XPRESS lähti 11.30. Helsingin luodoilta havainnoimme valkoposkihanhia, meriharakoita, kyhmyjoutsenia, lapintiiroja, haahkoja, harmaahaikaran sekä riskilöitä.

Laiva saapui Tallinnaan klo 14, ajoimme kaupungin läpi Haapsaluun, jossa poikkesimme SäästöMarketissa, ajoimme majapaikkaamme Altmöisan kylälistemajaan, jonne saavuimme n. klo 16. Söimme puolihoitoon kuuluvan ruuan klo 17. Ajoimme ensin Puisen navetan luo josta hyvä näkymä lahdelle, valkoposkia näkyi lahdella ja nurmella ehkä 1000. Ajoimme pikkutietä Haeskan tornille (n. 10km), valkoposkia useampia tuhansia, muutamia merihanhia, kahlaajista enemmistönä musta- ja punajalkaviklot. Parin tunnin jälkeen ajoimme ison tien kautta majapaikkaamme, pelloilla tapasimme myös metsä- ja tundrahanhia. Kävimme vielä Puisen navetan luona, josta iloksemme havaitsimme punakaulahanhen.

9.5 pe            Nousimme Vesan kanssa 6:n aikaan ja kävelimme pitkostettua polkua Lagnaranna lintutorniin. Matkalla runsaasti hemppoja, metsäkirvisia, ruokokerttusia, pensastaskuja sekä edes takaisin lenteleviä valkoposkihanhiparvia. Havaitsimme pari avosettia rannassa. Hirvi tuli melko lähelle tornia kuvattavaksi. Palasimme aamiaiselle, joka olikin monipuolinen ja runsas. Perinteinen kierros, Puise, Haeska, jossa merikotkat pelottivat pariin kertaan hanhimassat lentoon. Täältä ajoimme nyt Haapsaluun jossa kävimme kahvilla, kaupassa ja rannassa. Poikkesimme vielä Rohukylän satamassa, mutta siellä ei juuri lintuja näkynyt. Aterian jälkeen ajoimme vielä aivan Puisen-niemen päähän asti. Ulapalla näkyi valtavasti vesilintuja, mutta kaukana. Ne kaikki mitkä putkella pystyi tunnistamaan olivat lapasotkia, niitä oli tuhansittain. Ilta oli lämmin ja kaunis, istuimme terassilla testaamassa tummaa olutta, pienehköjä hanhiparvia meni korkealla ja näyttivät olevan muutolla.

10.5 la           Kävelimme Vesan kanssa Lagleranna torniin jälleen, majatalon pihasta lähti ”Rekku”-koira mukaan ja odotteli rauhassa tornin juurella ja käveli mukanamme takaisin. Söimme aamiaisen ja ajoimme perinteisen kierroksen. Haeskan pelloilla nyt n. 300 kurkea. Haeskassa saimme vinkin että Haapsalussa hotelli Promenaden rannassa on punapäänarskupari. Linnut löytyivätkin helposti punasotkien joukosta, ja olivat helppo kuvata hylätyn rakennuksen rakenteista. Ruokailtuamme Altmöisessä ajoimme vielä Puiseen, navetan luota näimme punakaulahanhen valkoposkien joukosta, vielä toisen, kolmannen ja jopa neljännen, kävin hieman lähempää kuvaamassa. Ajoimme vielä niemen päähän, ulapalla ei enää näkynyt vesilintuja. Ei myöskään illalla näkynyt muuttoa.

11.5 su          Lähdin yksin ulos, ”Rekku”-koira makoili kukkapenkissä ja lähti mukaan Lagleranna tornille. Ei mitään uutta, hanhiparvia meni edestakaisin Puisen ja Matsalun väliä. Aamiaisen jälkeen naiset kävelivät Lagleranna-torniin ja me Vesan kanssa teimme vielä perinteisen kierroksen. Navetan luona hanhet olivat nurmikolla ruokailemassa ja iloksemme 3 punakaulaa oli aivan lähimmäisinä, kävelin varovasti lähemmäs kuvaamaan enkä häirinnyt hanhien ruokailua.

Haeskassa ei hanhia juuri näkynyt, mutta kohta tuli valtavat parvet metsän takaa. Ajelimme kämpille ja pakkasimme tavarat. Lähdimme hyvissä ajoin ajamaan kohti Tallinnaa, parkkeerasimme auton ja kävimme Rootermannin tavaratalossa ostoksilla ja syömässä. Ajoimme laivaan joka lähti 16.30 ja saapui Helsinkiin klo 19.00. Hämeenlinnasta pääsimme lähtemään 21 aikoihin. Yhden pysähdyksen taktiikalla olimme kotona klo 00.50.

Lopuksi         Matka oli onnistunut, sää oli oikein kesäinen, lämmin ja pilvetön. Lintuja ihan mukavasti, vaikka helppojakin lajeja jäi puuttumaan mm. punakylkirastas, lehtokerttu, sirittäjä jne. Kiitokset Vesalle ja Raijalle kuljetuksesta ja matkaseurasta.