EESTINMATKA 11-13.5.2007

Lähtötilanne:

Raija oli soittanut maanantaina Anjalle, että lähdetäänkö viikonvaihteessa Eestiin, mennään Vesan autolla, siellä on kuulemma paljon lintuja.

Olin silloin töissä, kuultuani asiasta olin varsin empiväinen, koska Suomessakin tapahtuu linturintamalla tähän aikaan. Ja koska juuri olimme Yyterissä ja seuraavakin reissu on pian. Toisaalta on kyllä tehnyt mieli käydä Matsalussa ja voisihan Eestistä tuoda myös tuliaisia itselle.

Niinpä sitten päätimme lähteä. Tiistaina Anja tilasi laivaliput ja minä majoituksen.

Laiva:             Mennessä Super Fast7, tullessa 8.

Majoitus:        Haapsalun Pullapäässä, PRP-Puhkus lomamökissä. 80 euroa 2 yötä/4 henkeä. Mökeissä mukavuudet, Suomen TV, hieno rantasauna ym. Mukavassa lehtomaisessa niemessä 4 km. Haapsalusta, 18 km. Matsalun päätornista Haeskasta.

10.5.07  To    Lähdimme kotoa 13 aikoihin. Hämeenlinnaan Anjan siskolle yöksi.

11.5.07 Pe     Aamulla Vesa ja Raija saapuivat noutamaan sovittuna aikana kello 6. Ajo Helsingin Länsisatamaan. Laivaan suoraan autossa. Laiva lähti 8.15 ja saapui Tallinnan D-terminaaliin klo 11.00. Satamasta oli hyvät opasteet Pärnun 4-tielle, josta myöhemmin käännyimme 9-tielle Haapsaluun. Hyvät leveät tiet. Tallinnassa satoi vettä, joten arvelimme että tätäkö tämä on, mutta juuri Haapsaluun saavuttaessa pilvet väistyivät ja aurinko paistoi. Poikkesimme pankkiin ja Kaubamajaan ostamaan ruoka (ja juoma) tarvikkeita. Kiireesti ajoimme mökille jotka löytyivät vaivattomasti.

Tavarat sisälle ja Vesan kanssa Matsaluun. Haeskan viitan huomasin vasta kohdalle, joten pakilla takaisin ja 6km pikkutietä. Ajoimme lopussa risteyksestä oikealle, lahti näkyi edessä, valtavasti hanhia ilmassa, torni näkyi vasemmalla. Käännyimme ja ajoimme tornille. Tornille on viitta vasta 50 metrin päässä, jolloin tornin on jo nähnyt paljon aikaisemmin! Tornin edessä oli valkoposkihanhia maalla. Kiipesimme torniin jossa oli 5 suomalaista ornia.

Matsalu on hyvin laaja luonnonsuojelualue. Haeskan uusi torni on varmaankin paras paikka, näkymä on varsin laaja.

Valkoposkia oli arviolta 8000,  lisäksi muutama merihanhi, yksi tundra, kyhmyjoutsenia runsaasti. Vesilintuja useita lajeja muttei parvia, kahlaajista suokukot, punajalkaviklot, tyllit ja mustaviklot pääosissa, myös muutamia sirrejä. Merikotkia näkyi muutamia.

Parin, kolmen tunnin jälkeen lähdimme mökille. Otimme naiset mukaan ja ajoimme Haapsaluun syömään. Osuimme Promenade hotellille, jonka ravintolasta mainio näkymä Haapsalun lahdelle. Ruokaa odotellessa kuvasin lapasotkia. Söimme kala-aterian 90 kroonia ja Sakut 30 kroonia.

Syötyämme menimme Haapsalun lintutorniin, joka on uusi, teräsrakenteinen korkea torni, mutta huojuu ja tärisee liian helposti. Lahdella runsaasti vesilintuja, harmaahaikaroita, kyhmyjoutsenia, kaukana lahden takana myös pari avosettia.

Mökin ympäristössä runsaasti lintuja, mustapääkerttu, kultarinta, tikli, tiltaltti,  rastaskerttunen, pikkulepinkäinen, harmaasorsia, alleja, merikotkakin lensi kerran yli samoin muutamia hanhiparvia.

12.5.07 La     Aamu valkeni sumuisena. Lähdimme koko porukalla vasta ilman kirkastuttua Haeskaan. Hanhet olivat isona lauttana lahdella, mutta uivat pikku hiljaa lähemmäs ja osa nousi maihin ruokailemaan. Muutamia hanhia lensi mukavasti kuvausetäisyydeltä ohi.  Parin tunnin jälkeen lähdimme mökille välipalalle. Ajoimme nyt Puiseen joka on Matsalua rajoittava pohjoinen niemi. Kuten olimme kuulleet avosetit olivat ison navetan luona lahdella. Valkoposkia oli rannoilla ja lauttoina lahdella. Ajoimme niemen päähän asti mistä oli hyvät näköalat. Ajoimme suoraan Haapsaluun syömään samaan paikkaan kuin eilenkin. Teimme vielä tuliaisostoksia marketista.

13.5.07 Su     Aamu valkeni jälleen sumuisena ja pilvisenä. Ajoimme Vesan kanssa Haeskaan. Pelloilla ennen Haeskaa oli ensin metsähanhiparvi joukossa muutama tundrahanhi. Lähempänä merta olevilla pelloilla oli valtavasti valkoposkia, punakaulaa ei vain joukosta löytynyt. Kävimme myös tornissa mutta viivyimme vain hetken tarkastellen putkella kahlaajia. Palatessamme hanhet nousivat vasemman puolen pelloilta ilmaan valtavana parvena, syyksi osoittautui nuorehko merikotka, joka lensin kohtuullisen läheltä. Hanhia oli oikealla puolen tuhottomasti ja parvia tuli etelän suunnalta lisää.

Lähdimme mökille, jossa naiset olivat pakanneet. Tavarat autoon, kämpän siivous ja luovutus. Haapsalusta vielä viime ostokset. Tallinnaan ajoon olimme varanneet reilusti aikaa, poikkesimme välipalalle Hessburgeriin. Satamasta laivaan joka lähti 15.30. Kannelta kiikaroimme mahdollisia hanhiparvia, joita muutama näkyikin taivaalla, pari isompaa reilu 500:n parvea, sekä muutamia pienempiä.

Helsinkiin saavuimme 18 aikoihin, ajo Hämeenlinnaan, josta pääsimme lähtemään 19.45, kotona olimme puolen yön aikaan.

Loppulause:

Retki onnistui hyvin, ei mitään ongelmia, päivä- pari olisi tehnyt hyvää. Majoitus oli hyvä. Lintulajeista jäi monia helppoja havaitsematta, mm. varpunen, punakylkirastas, lehtokerttu, Ruokokerttunen, rytikerttunen, vihervarpunen, tuulihaukka, varpushaukka. Seuraavia lajeja olisin toivonut, vihertikka, pähkinänakkeli, nokkavarpunen, viitatiainen, joku parempi petolintu, kuten kiljukotka, pikkukiljukotka, sirosuohaukka ja hanhista punakaula- tai kiljuhanhi. Maybe next time. Olisi pitänyt liikkua puistomaisissa metsissä, myöskään peltojen lintuja emme etsineet. Emme myöskään käyttäneet lyhyttä aikaa kovin tehokkaasti lintujen etsintään, vaan aikaa käytettiin muihin oheistoimintoihin runsaasti. Kiitoksia Vesalle ja Raijalle kyydistä ja hyvästä seurasta.