BULGARIA, SUNNY BEACH 2010

Aika:                                   22-28.5.2010

Matkatoimisto:                   Almatour (bul), lentoyhtiö Bulgarian Airlines

Hotelli:                                Continental Prima ***+, huone 507, eteläosassa lähellä jokea. Olisi tosi loistava huone seurata syysmuuttoa parvekkeelta. Puolihoito 35 €/vk. Äkkilähtö 259 €.

Valuutta:                             Leva, 1 euro oli 1,9 – 1,95  levaa.

Hinnat :                               Vesi 6 litr 2,28, cokis 1,5 litr. 1,86 levaa, 95 polttoaine 2,18 kaikilla asemilla, Teacher-whisky 0,7 litr  22levaa, Kadarka punaviini (nam) 1,5 litr. 4,65 levaa (2,5 eur)! Naisten iso nahkainen käsilaukku 36 levaa (19 eur).

Auto:                                  Opel  Corsa 1,2 l, normaalivaihteinen, bensaa ostin 55 levalla reilun 200 km. ajoon. Vuokraamo Sixt, keskustassa, vuokrasin netin kautta. Auton vuokraus oli kalliimpaa kuin Israelissa?!

Miksi:                                  Rupesimme kaipaamaan vaihtelua, kun Eestin retkestä ei tullut mitään, niinpä äkkilähtö sopi mukavasti.

1.pv. 22.5                            Lähtö kotoa 16.15. Hyvinkään jälkeen alkoi kova vesisade joka loppui ennen Vantaata. Auto jäi säilytykseen Lentoparkkiin. Kone tuli ajallaan ja pääsimme koneeseen ajoissa, mutta jälleen matkatavaroita odoteltiin, lähdimme puoli tuntia myöhässä. Burgasiin laskeuduimme 13 asteen lämmössä klo. 22.30 ja lentoasemalta pääsimme lähtemään 23,30, hotellilla olimme puoliltaöin. Huone oli iso, mutta pahan hajuinen.

2.pv 23.5                             Nousin ylös kuuden aikoihin ja lähdin jokivarteen. Ilma oli aika viileä ja kostea, niinpä tossut ja sukat kastuivat. Tutut lintulajit olivat äänessä, rastas- ja rytikerttunen, etelänsatakieli, vaaleakultarinta, kuhankeittäjä, käki sekä mehiläissyöjät. Joutomaa oli rehevöitynyt, joten kuljin vain poluilla joissa ei ollut paljon kosteaa heinää. Lopuksi aurinko tuli näkyviin ja menin mehiläissyöjien pesäpenkan luo ja onnistuin saamaan hyviä lentokuvia. Kävelin hotellille aamiaiselle. Valitin vastaanottoon huoneen hajusta ja saimme huoneen, joka oli muutenkin parempi, etenkin parveke oli isompi ja siihen paistoi aurinko koko päivän. Kävimme ”kylillä”, vaihdoin rahaa ja ostimme nestemäisiä aineita kuten vettä. Tarkoitus oli ottaa nokkaunet ja lähteä lintujen perään, mutta ilma näytti epämääräiseltä, joten odottelin parempaa säätä. Mutta kävi päinvastoin, rupesi satamaan ja koko taivas pimeni. Rupesin kirjoittamaan tätä ja purin kuvat koneelle. Kävimme päivällisellä joka oli kohtuullinen hintaan nähden. Ilma oli kirkastunut, joten kävelimme sillalle kuuntelemaan illan ääniä. Rytikerttuset ruokkivat poikasiaan sillan kupeessa ja pikkuhaikara lensi ohi jopa 3 kertaa, enkä kerrallakaan ehtinyt kuvaamaan. Illan päätteeksi katsoimme jääkiekon MM-loppuottelua.

3.pv 24.5                             Aurinkoisessa aamussa kävelin joen yli ja katua pitkin joutomaalle, yrittäen välttää kastelemasta tossujani. Oikein mitään uutta ei silmiin sattunut. Paluumatkalla kuvasin etelänsatakielen.  Puolilta päivin kävin noutamassa auton keskustasta Sixt’iltä. Ajoimme Burgasissa jälleen harhaan, palasin liikenneympyrään ja nyt huomasin kääntyä Sosopolin tielle. Burgassjärvellä näimme tutut linnut pelikaanit, merimetsot, haikarat, mutta myös parvi mustatiiroja pyydystelemässä hyönteisiä veden pinnasta. Palasimme Pomorieen, kosteikolla jossa ennen on ollut yöhaikaroita, ei näkynyt nyt mitään, Pomorien altailla tuttua tavaraa, uutena lajina punapäänarskupariskunta punasotkien joukossa. Mainittakoon lisäksi suuri riuttatiirakolonna, viitisenkymmentä punasotkakoirasta, muutamia pikkutiiroja sekä ohi lentävä kahlaajapääsky.

Ilma oli retken aikana vaihteleva, aurinkoa, pilveä, ukkosta, vältyimme kovimmilta sateilta, näytti että matkalla oli toisin paikoin satanut rankastikin.

4.pv 25.5                             Aamu oli kostea ja ilma lämpeni nopeasti. Kävelin joutomaalle, ainoa uusi laji oli turturikyyhky joen takana. Aamiaisen jälkeen ajelimme Shanska Shatran tielle, tuttuja metsän lajeja äänessä. Kosharitshan tien varrelta oli kattohaikaran pesä pudonnut/pudotettu, eikä minervanpöllöjäkään näkynyt, mutta joutomaalla oli mustapää- ja harmaasirkkuja. Kauempana alhaalla olevilla pelloilla, joissa kävelin joku vuosi sitten, oli nyt tulvajärvi, jossa näkyi vesilintuja, haikaroista ainakin jalo,- silkki, ja harmaahaikaroita, sekä ilmeisiä mustatiiroja. Ajoimme vielä Tarnovon tietä sillalle, sillan lähellä oli tuulihaukan pesä vanhassa harakanpesässä.

Päiväkahvin jälkeen kävimme Nessebarin upeassa vanhassa kaupungissa, ostamassa tuliaisia. Kauempana ukkosteli, mutta ei tullut kohdalle, niinpä lähdin vielä Kosharitshan tien vierustan joutomaalle tarkoituksena saada paremmat kuvat harmaasirkusta. Kuvaus onnistuikin hyvin, sirkkuja oli runsaasti, kattohaikarat kävivät pyörähtämässä entisen pesätolppansa luona, mutta kaartoivat pois.

5.pv 26.5                             Aamu oli lämpöinen, eikä niin kostea kuin aiemmat. Ajelin SS:n mäkeen ja kävelin päällystettyä sivutietä, linnut olivat kovasti äänessä. Hakkuuaukiolta löysin ilokseni sekä punapää- että mustaotsalepinkäisen. Ajelin taas Kosharitsan tietä (vajaan kilometrin) ekan mäen päälle parkkiin. Näin heti minervanpöllön tolpassa, ja lähdin tavoittamaan sitä kun harjalintu lensi ohi ja jäi rauniokasaan. Lintu lähti ennen kuin pääsin kuvausetäisyydelle, samoin pöllö, mutta yhytin sen tien toiselta puolen keskentekoisen rakennuksen terassilta.

Aamiaisen jälkeen uusimme saman reitin vaimon kanssa, punapäälepinkäisiä oli ainakin kolme. Hiirihaukka tuli yllättäen yläpuolelle. Lämpötila oli jo nyt 28 astetta.

Päivällä otimme aurinkoa. Päivällisen jälkeen lähdin vielä mäkeen, yllättäen kuvasin kangaskiurun. K:n tieltä katselin tulvapeltoa jossa iso haikaraparvi, näyttivät kapustoilta. Mietin pääsisikö lähemmäs ja kävelin villivehnää kasvavaa rinnettä alaspäin. Alempana on puro ja sen takana penkka, onneksi löysin purosta ylityspaikan ja nousin penkalle. Kapustahaikaroita oli 32, lisäksi jalo- harmaa- ja silkkihaikaroita, kyhmyjoutsenia parikymmentä, muutama ristisorsa, shlidonias-tiiroja lenteli veden päällä. Matkaa oli vieläkin runsaasti, eikä kiikarilla pystynyt määrittämään tiiroja eikä kaikkia vesilintulajeja, lähemmäs ei voinut mennä vehnäpellon läpi.

6.pv 27.5                             Aamulla kävin kolmessa tutussa paikassa, kaikissa näin ja kuulin harjalinnun. Tuulimyllynmäki oli rehevöitynyt ja osaan rakennettu hotelleita, mutta näytti että rakennukset oli jätetty kesken! SS:n mäessä näin ensi kertaa nokkavarpusen, hakkuualueella valtavasti kottaraisia, satakieliä narisi ja murisi joka puskassa, kuhankeittäjiä paljon äänessä, ovat vain turhan arkoja. K:n tien varrelta ei mitään uutta.

Ennen puoltapäivää luovutimme auton pois. Sieltä kävelimme kukkaiskadun basaareihin ja sieltä kämpille päiväkahveille. Ilma oli jälleen pirun kuuma.

Kolmen jälkeen kävelin joen taa joutomaalle, minervanpöllö ilmaantui tolppaan mutta valon suunta oli väärä enkä päässyt kiertämään, mutta sympaattinen lintu kuitenkin.

7.pv 28.5                             Aamulenkki joen taa, ei mitään ihmeitä, mutta kuvia kuitenkin yli 80. Kävelyä ostosten merkeissä, vaimo osti käsilaukun (36lev) ja kellon (12lev), itselle ostin paidan (10lev). Auringonottoa, lepäilyä jonka jälkeen kävin altaassa uimassa.

Kolmen maissa lähdin kierrokselle, yritin mennä joen tätä puolta isolle tielle, monen mutkan kautta päädyin umpikujaan, aita vastassa, josta luulin meneväni yli, mutta pari isoa hurttaa tuli aidalle vastaan. Siis takaisin n. kilsan, kyrsihän se. Siis vanha reitti on parempi. Minervanpöllö oli taas samassa paikassa ja halusi tulla kuvattavaksi. Ukkonen jyrähteli, muttei onneksi ruvennut satamaan. Läheltä hotellia kuvasin vielä pensassirkkupariskunnan.

Ruokailun jälkeen tuhlasimme lähimarkettiin loput levat. Sitten alkoi ukonilma, joka meni kohti pohjoista.

8.pv 29.5                             Aamulla etsin syyriantikkaa lähistöltä, vaikka näin lennossa en löytänyt puistosta. Aamiaisen jälkeen kävelin joutomaalle, joella liejukanapoikue katosi kaislikkoon. Hyvästelin  minervanpöllön rojulaatikon alta. Ilma oli hikinen joten menin vielä uimaan. puoliltapäivin luovutimme huoneen, bussi haki 12.45. Bussimatkalla sain peri matkapinnaa, sininärhen ja yöhaikaran. Kone lähti vartin myöhässä, mutta oli ajallaan Vantaalla 18.15. Etsin lentoparkista autoani, mutta se oli kadonnut, kysyin toimistosta, olivat siirtäneet autoni muutostöiden takia. Ehdin jo pelästyä että auto on nyysitty. Kotona olimme 20.05.

Loppulause:                        En asettanut mitään tavoitteita, mutta joitain uusia lintulajeja toivoin näkeväni. Uusia maailmanpinnoja ei tullut yhtään, Bulgarian pinnoihin 3 uutta lajia. Rahaa kului vähän, 170 euroa vaihdoin levoiksi. Paikka rupeaa jo tulemaan turhan tutuksi, mutta siinä on puolensa, eipä olisi lähdetty normaalihinnalla.

Taas olisin kaivannut harrastajakaveria mukaan.

Kuvaus:                              Kuvattavaa löytyi aina. Vain alussa oli pilvisiä ja sateisiakin hetkiä. Joskus jopa liikaa valoa.

Luonto:                               Luonto oli nyt rehevämpää kuin aiemmilla käynneillä, johtuen ilmeisesti runsaista sateista mm. päätien takana olevilla pelloilla oli suuri tulvajärvi. Kesä oli vasta aluillaan, ihme kyllä, vaikka oltiin noin etelässä. Turistikausi alkamassa, osa hotelleista vielä kiinni, meidänkin hotellissa hyvin vähän asukeita.

Sunny Beach:                     Bulgarian suurin lomapaikka, yli 300 hotellia, lisäksi lomaosakkeita. Vieressä Nessebarin, Sveti Vlasin  ja lähellä Pomorien lomakohteet. Uusia hotelleja rakenteilla, vaikka entisetkään eivät täyty, osan voisi jo purkaa. 6 km. hiekkarantaa. Vakituisia asukkaita n. 500, talvisin siis kuollut kylä, lomakausi toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin, mitä henkilökunta tekee lopun vuotta? Hotellin parvekkeelta näkyy mainos jossa osakkeita myydään  hienosta rakennuksesta 23000 eurolla!